Van verhitte discussies tot scheldkanonnades. Apothekers maken het allemaal mee aan hun balie. Mede het grote tekort aan medicijnen zorgt ervoor dat patiënten zich vaker agressief opstellen. Daarom gaat de campagne Wees vriendelijk voor uw apotheker van start.
De campagne is een initiatief van bracheorganisatie KNMP. De Singel Apotheek in Vlissingen vindt het belangrijk dat er aandacht komt voor de toenemende problemen. “Steeds vaker hebben we boze patiënten in onze apotheek. Soms uit zich dat in agressief gedrag of schelden, maar je hebt helaas ook extreme gevallen. Het is al eens voorgekomen dat iemand met spullen begon te gooien naar de assistentes achter de balie”, zegt apotheker Philip Noordholland Reekers.
Medicijnentekort
Het grootschalige medicijntekort momenteel in Nederland is een belangrijke reden voor de toegenomen frustratie, ziet de Vlissingse apotheker. “Wij zijn vaak het eindstation van een lange zorgketen en de ‘slechtnieuwsbrenger’. Dan ben je vaak ten onrechte de kop van Jut. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de huidige problemen, maar proberen ze wel zo goed mogelijk op te lossen.”
In het kader van de campagne worden sinds deze week op de schermen in de wachtkamer van de apotheek oproepen vertoond om vriendelijk te blijven tegen het personeel. “Dat zal het niet volledig oplossen”, vreest Noordholland Reekers. “De verruwing is een maatschappelijk probleem. Hopelijk draagt het wel bij aan een wat vriendelijker klimaat.”
Het apothekerspersoneel gaat flink gebukt onder verbale en fysieke agressie. De KNMP concludeerde vorig jaar dat het de belangrijkste reden is voor assistenten om te stoppen. Daarnaast weerhoudt het mensen die net het benodigde papiertje hebben gehaald om te gaan werken in de apotheek; zij kiezen voor ander werk. “We hebben in Zeeland al een tekort aan gediplomeerde assistenten. Dit kunnen we er dus niet bijhebben en moet opgelost worden”, aldus Noordholland Reekers.
Hij hoopt dat de campagne bijdraagt aan begrip voor de apothekers. “Waar wij kunnen, lossen we de problemen zo goed mogelijk op. Ik hoop dat mensen zich daar wat bewuster van worden.”
Precies geen woorden aan toe te voegen. Deel dit artikel met collega’s om samen meer mensen te bereiken. 💪🏼
- Waarom we juist nú moeten werken aan onze toekomst
- Apothekersassistenten van het kastje naar de muur!
- Botbreuken voorkomen tips om te delen met je patiënten
- Apotheek een week voor Kerst gesloten?
- December staking apotheken in Zuid-Holland en Zeeland
Bron: https://www.omroepzeeland.nl/amp/nieuws/15250931/apothekers-hebben-genoeg-van-agressieve-patienten-iemand-gooide-spullen-naar-de-assistent