
Waarom apothekersassistenten hun verhaal moeten vertellen en hoe we dat samen doen
De staking van apothekersassistenten liet zien hoe belangrijk ons werk is. We stonden er voor patiënten, ook toen we eigenlijk actievoerden. Maar: wie ziet écht wat wij doen? Hoe zorgen we dat patiënten, studenten én politiek begrijpen wat er allemaal achter de balie gebeurt?
In deze column in UA Vakblad vertel ik waarom zichtbaarheid voor de apotheek onmisbaar is. Niet om te klagen, maar om te bouwen. Aan trots. Aan instroom van nieuwe collega’s. En aan het vertrouwen van patiënten.
Van TikTokApotheek tot gastlessen en social media: elk verhaal maakt verschil. Maar we moeten het sámen doen.
Lees hier mijn volledige column
Column “Niet klagen maar samen bouwen”
“Wat fijn dat jullie open bleven tijdens de staking!”, zei een patiënt laatst aan de balie.
Lief bedoeld, maar pijnlijk raak. Want ja, we waren open voor spoed. Zoals altijd. Terwijl er gestreden werd voor betere arbeidsvoorwaarden, draaiden wij door. Omdat we weten hoe kwetsbaar patiënten zijn. Omdat zorg in de apotheek altijd doorgaat.
En weet je? Daarmee hebben we onze waarde nóg duidelijker laten zien. Maar wat ik me nu afvraag: hoe zorgen we dat dit niet weer in de vergetelheid raakt? We hebben gestaakt. We hebben iets losgemaakt. Maar nu moeten we niet afbreken, we moeten bouwen. Aan een sterk imago. Aan zichtbaarheid. Aan instroom.
Ik zie studenten afhaken nog vóór ze goed en wel beginnen. Ik hoor stagiaires twijfelen. En ik zie online discussies waarin we elkaar als collega’s afvallen in plaats van versterken. Polarisatie, ook onderling. Terwijl we juist nu sámen nodig zijn.
Mijn boek schreef ik met opzet zo eerlijk mogelijk. Geen opgepoetst verhaal, maar wél met liefde. Zodat studenten en patiënten begrijpen wat dit vak inhoudt. Ik wil dat we trots zijn op wat we doen. En dat we het ook uitspreken. Op social media, in gastlessen, in de media.
En zo ontstond ook de TikTokApotheek. Vragen beantwoorden van patiënten aan de balie. Ik doe dat met liefde, maar het kost veel tijd. En het raakt me soms dat het voelt alsof ik het alleen doe. Terwijl ik geloof dat we dit alleen kunnen veranderen als we het samen doen. Gelukkig zijn we nu met een groepje collega’s bij de TikTokApotheek. Maar we kunnen wel hulp gebruiken. Je kunt op allerlei manieren helpen, je hoeft geen video te maken. Mail je me?
Dus deze balievraag is eigenlijk voor jullie:
Wie vertelt het verhaal van de apotheek, als wij het zelf niet doen?
Stel je voor dat elke apotheek één collega had die af en toe iets deelt. Die een keer een gastles geeft. Die op LinkedIn een ervaring post. Gewoon: eerlijk, vanuit het hart. Want elke keer als ik een patiënt uitleg waarom een medicijn er (weer) niet is, heb ik het gevoel: dit moet breder gedeeld worden. Niet om te klagen. Maar om te bouwen.
Scheelt ook veel tijd, als we dat allemaal samen doen. Niet steeds herhalende vragen aan de balie. Dus laten we stoppen met elkaar bekritiseren. Laten we niet wachten tot “ze er iets aan doen”. Laten wij het doen. Voor onszelf. Voor de nieuwe generatie. En voor de mensen aan de balie.
De zorg begint daar. En ons verhaal ook. Ga daarover in gesprek met leidinggevenden, met collega’s, met studenten. Sterker nog: ik zou dolgraag een paar online gastlessen geven over wat dit werk zo mooi maakt. Wat we ervoor terugkrijgen, ondanks alles. En wat we nodig hebben om het vol te houden.
Dus laten we beginnen. Niet met klagen, maar met bouwen. Want we zijn zo waardevol, dat weet ik zeker. Nu de rest van Nederland nog.
Over Ellen
Ellen Kruize Kok – apothekersassistent, communicatieadviseur in de zorg.
Trainer van de geaccrediteerde training Get Social – Social media voor de apotheek.
Oprichter van FarmacieConnect & de TikTokApotheek.
Host van de Educated Drugdealer Podcast & auteur van o.a. het gelijknamige boek.
Bestuurslid bij Stichting Farmaceutisch Erfgoed en het Nationaal Farmaceutisch Museum.