
Mijn brein als ik iets wil posten op LinkedIn:
– “Wat als ik een fout maak?”
– “Wat als het niemand leest?”
Of nog erger: wat als iemand er iets van vindt? Er zijn van die momenten waarop je precies weet wat je wil zeggen. Je hebt iets moois meegemaakt op je werk. Of een inzicht. Of een gedachte die anderen kan helpen. Maar dan slaat de twijfel toe.
“Wat als dit dom klinkt?”
“Wat als iemand er kritiek op heeft?”
“Wat als ik het verkeerd verwoord en het uit z’n verband wordt getrokken?”
Welkom in het hoofd van bijna elke zorgverlener die wil starten met online zichtbaar zijn. Want het is spannend om iets van jezelf te laten zien. En tegelijk is dat precies waarom het wel nodig is.
Zichtbaarheid vraagt geen perfectie, maar echtheid
In mijn Get Social training leg ik altijd uit: mensen volgen geen perfecte zorgverlener. Ze willen iemand die betrouwbaar voelt. Iemand met kennis, ja. Maar ook iemand die dichtbij is. Menselijk.
En ja, daar hoort soms een foutje bij. Een zinnetje dat je beter had kunnen formuleren. Een tip die wat genuanceerder mocht. Maar dat hoort erbij. Net als aan de balie.
Hoe kun je beginnen, zonder jezelf te verliezen?
Een van de oefeningen die we doen in de training is het schrijven van je pitch: wie ben je en wat wil je delen? Als je die kern helder hebt, wordt het makkelijker om daar telkens op terug te vallen. En kun je meer vanuit rust gaan posten, in plaats van uit bewijsdrang.
En dan komt het vanzelf: de herkenning. De reacties. De collega die zegt: “Precies dit dus!”
Je hoeft geen influencer te zijn. Je hoeft alleen jezelf te zijn.
Volg je me al op LinkedIn of Instagram?
Dan krijg je vaker dit soort tips.
Meer weten?
Ik heb een lijst met 100 contentideeën voor zorgprofessionals klaarstaan. Wil je die ontvangen? Kijk op ellensocial.nl/methode-get-social
Get Social is een geaccrediteerde training met 4 punten voor apothekersassistenten, doktersassistenten, openbaar apothekers en praktijkmanagers huisartsenzorg (ID 573169).
Startdatum: september 2025
Open voor inschrijvingen tot: 1 oktober
