‘Social media? Daar heb ik écht geen tijd voor.” Snap ik. Je hebt al 86 taken, 4 spoedgevallen en een printer die altijd om 16:59 uur vastloopt.
Maar weet je wat veel tijd kost?
➖ Steeds dezelfde balie/telefoon vragen beantwoorden
➖ Weer uitleggen dat er écht geen voorraad is
➖ Dat mensen denken dat je “gewoon wat pillen pakt”
Eén slimme post kan honderden of duizenden mensen tegelijk bereiken. En ja: dat scheelt tijd.‘
“Die tijd kan je steken in patiëntenzorg!“
Voor iedereen die wel wil maar gewoon niet weet waar te starten. Je komt al tijd tekort. Je zit in de spreekkamer, de telefoon rinkelt, een patiënt staat met een doos vol medicatie, voor je neus en je denkt: “Wanneer zou ik in hemelsnaam ook nog iets online moeten zetten?”
Herkenbaar? Je bent niet de enige. Zichtbaar zijn op social media voelt voor veel zorgprofessionals als een extra taak, een last of iets dat er gewoon niet bij kan. Maar wat als je het anders bekijkt?
Niet als extra, maar als verlengstuk van je werk. Als iets dat je helpt om betere zorg te bieden, meer mensen te bereiken en zelfs om jezelf opnieuw uit te vinden als professional.

Ik deel mijn kennis graag via deze blog en op mijn social media kanalen. Niet omdat ik het allemaal beter weet, maar omdat ik zie hoeveel collega’s ertegenaan hikken om zich uit te spreken terwijl we zoveel waarde te delen hebben. Volg je me al op LinkedIn of Instagram?
Waarom social media helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn
Social media hoeft niet te draaien om dansjes, filters of viral gaan. In de Get Social training leg ik altijd uit: zichtbaarheid begint bij luisteren. Een oprechte reactie op een post van een collega is al zichtbaarheid.
Een tip die ik zelf vaak geef in de live sessies? Begin met wat je al weet. Je geeft elke dag uitleg aan patiënten, toch? Daar zit je content al in.
Denk aan vragen die je vaak krijgt: “Wanneer neem ik dit medicijn in?”, of: “Wat als ik een dosis ben vergeten?” Die antwoorden kun je ook online delen. Kort. Praktisch. Echt.
Zorgcommunicatie hoeft niet perfect te zijn. Het hoeft alleen maar van jou te zijn. In jouw toon. Met jouw intentie.
Wil je meer van dit soort tips?
Ik heb een overzicht met 100 contentideeën speciaal voor zorgverleners klaargezet bij de trainingsinfo. Stuur me een berichtje wat je van deze tips vindt, ik mail je ze graag.
En wist je dat mijn training Get Social geaccrediteerd is?
Je ontvangt 4 punten via Kabiz: Optima Farma, NVvPM, KNMP en NVFZ.
Get Social
Startdatum: september 2025
Open voor inschrijvingen tot: 1 oktober
Duur: 3 weken (1,5 uur per week of op jouw eigen tempo) + 1 jaar toegang tot coaching en het platform
Begeleiding: Live sessies met coaching + online community met support (vrijwillig)
Accreditatie: 4 accreditatiepunten
ID: 573169 voor apothekersassistenten, doktersassistenten, openbaar apothekers en praktijkmanagers huisartsenzorg
Meer info of gratis deelnemen aan de eerstvolgende gratis masterclass?
Kijk op ellensocial.nl/methode-get-social
Laat onzekerheid geen reden zijn om te zwijgen. Begin gewoon. Vanuit jouw vak, jouw taal, jouw hart.
