Communiceer!
Graag wil ik een tip met jullie delen die ik uit mijn eigen ervaringen, als apothekersassistent, aan de balie heb opgedaan. Het blijkt uiterst waardevol te zijn als patiënten goed geïnformeerd zijn, vooral wanneer een door hen besteld medicijn niet beschikbaar is. Daarom raad ik aan om, via het systeem, direct een e-mail naar de patiënt te sturen zodra een bestelling is geplaatst en het medicijn momenteel niet leverbaar is. Er zijn natuurlijk een aantal onder jullie dit al doen, maar er zijn nog zoveel collega’s die daar nog niets mee doen.
In een e-mail kunnen we geruststellend aangeven dat we hun bestelling hebben ontvangen en de verwachte leverdatum vermelden, bijvoorbeeld: “We hebben uw bestelling goed ontvangen en we verwachten dat het medicijn beschikbaar is op [verwachte leverdatum]. Als u een tekort heeft, laat het ons dan alstublieft weten.”
Geen naam van het medicijn, dus privacy blijft gewaarborgd.
Dit proactieve communicatie-initiatief zorgt niet alleen voor minder verwarrende en teleurstellende gesprekken aan de balie, maar het voorkomt ook dat mensen voor niets naar de apotheek komen. Het draagt bij aan een positievere relatie met de patiënt en bevordert transparantie in onze dienstverlening. Door in contact te blijven en duidelijke communicatie te waarborgen, kunnen we de impact van het medicijntekort voor zowel de patiënt als de apotheek minimaliseren. Worden we allemaal blij van.
Ik schreef hier eerder een column over in Vakblad UA: COLUMN UA – Pro-actief informeren – ELLEN KRUIZE KOK 2023 – 02
Zij bestellen medicijnen en komen dan enige tijd later naar de apotheek. Of ze komen meteen van de arts en hopen dat wij het recept dan meteen tevoorschijn ‘toveren’, maar dan begint onze zoektocht naar het medicijn. Ze hebben een ander beeld en misschien ook wel verwachtingen over het proces van recept naar aflevering van het medicijn. Natuurlijk willen patiënten meteen geholpen worden en hop met de medicijnen de deur weer uit. Dat willen wij allemaal.
Via mijn nieuwsbrief blij je op de hoogte van nieuwe tips.
Ellen Kruize Kok auteur van de boeken Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek. En maker van de Educated Drugdealer Podcast, luister via Spotify of YouTube (gratis) of volg op de socials.
Having fun!
Bevlogen business consultant online communicatie
#socialmedia #plezier #content #blogger #apothekersassistent #hartvoordezorg #StichtingFarmaceutischErfgoed