• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Zorgblogger | Communicatieadviseur | Ondernemer | Schrijver | Voormalig apothekersassistente

  • Home
  • Blog
    • Ellens blog
    • Social media
    • Apothekersassistentenblog
      • Cao Apotheken
      • Boek
      • Dag van de apothekersassistent
      • Stuur je leukste anekdotes in
    • Doktersassistentenblog
      • Social media – Huisartsenpraktijk
      • Dag van de doktersassistent
    • Uitgeverij E&E
      • Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
    • English
    • Hart voor de zorg blog
  • Nieuws
    • Nieuws van Ellen
    • Apotheek Nieuws
      • Cao Apotheken
      • Actiecomité apothekersassistenten demonstratie
      • weslikkenhetnietlanger
    • Gezondheid
    • Huisartsenzorg
  • Trainingen
    • Training social media apotheek
    • Training social media training praktijk
  • Diensten
    • Social Media
    • Social media – Huisartsenpraktijk
    • Online communicatie
    • Vacatures
    • Reviews
    • Uitgeverij E&E
      • Aanmelden als proeflezer
      • Boekrecensies
      • Boeken
        • Educated Drugdealer
        • Verhalen uit de apotheek
        • Get Social
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Over Ellen
    • Columns
    • Contact
      • Stuur je leukste anekdotes in
    • Samenwerken
    • Reviews
    • ENG
    • Socials
    • Nieuwsbrief
    • Publicaties
Home » COLUMN UA – Pro-actief informeren – ELLEN KRUIZE KOK 2023 – 02

COLUMN UA – Pro-actief informeren – ELLEN KRUIZE KOK 2023 – 02

24 april 2023 / by Ellen Kruize Kok / Leave a Comment

Column UA Ellen Kruize Kok

PRO-ACTIEF INFORMEREN
Laatst kreeg ik deze anekdote ingezonden van een apothekersassistent. Er kwam een patiënt aan de balie met de rekening van een zorgverzekeraar die begon over contractbreuk. Ze had haar medicatie nog niet ontvangen maar de declaratie was al wel gedaan. Met de brief van de zorgverzekeraar kwam deze patiënt even verhaal halen. We hebben ‘bijna’ alles over voor onze patiënten. We gaan voor ze door het vuur. Het kost veel tijd en moeite, maar onze patiënten zien dat soms heel anders. Zij bestellen medicijnen en komen dan enige tijd later naar de apotheek. Of ze komen meteen van de arts en hopen dat wij het recept dan meteen tevoorschijn ‘toveren’, maar dan begint onze zoektocht naar het medicijn. Ze hebben een ander beeld en misschien ook wel verwachtingen over het proces van recept naar aflevering van het medicijn. Natuurlijk willen  patiënten meteen geholpen worden en hop met de medicijnen de deur weer uit. Dat willen wij allemaal. De patiënt ontving in dit geval een factuur voor iets wat ze helemaal niet had ontvangen. Dat maakte nogal wat emotie los. “Ik ga toch niet betalen voor iets wat ik niet heb gekregen!”

Niet elke patiënt heeft meteen in de gaten hoe het achter de balie werkt. Of dat we vastzitten aan regels en wetten. Het middel was twee maanden eerder besteld. Er was geen levering gedaan en mevrouw zag het telefoonnummer op de brief staan van de declaratie en dacht, ik bel eens met de zorgverzekeraar. En ja hoor, bingo! De verzekeraar beschuldigde de apotheek van contractbreuk. De patiënt stapte daarop op hoge poten de apotheek binnen. Patiënten komen in een omgekeerde wereld terecht: eerst betalen en hopen dat je ooit een middel krijgt tegen de kwaal. Na contact met de financieel advies – makelaar kwam er antwoord vanuit ZN dat het niet als contractbreuk gezien wordt, maar wordt gedoogd. We hebben immers als apotheek al wel het werk gedaan: Medicatiebewaking en het bestellen. Alleen wachten we nog op het pakken, plakken en de aflevering. Persoonlijk vind ik dat de tarieven voor een nazending en het werk dat we er van hebben ook wel gedeclareerd mogen worden. Om het proces wat aangenamer te laten verlopen aan de balie, gaf ik als tip om de communicatie wat meer pro-actief op te pakken. Laat de patiënt voelen dat je om hem geeft. Het is een kleine moeite om even te informeren. Is een recept niet meteen binnen, zoals het normaal gesproken zou moeten, stuur dan een mail of sms naar de patiënt.

Ik besprak dit met de mensen in de apotheek en die hebben nu verschillende locatiecodes gemaakt. Voor een korte en lange nazending. Via de track & trace krijgen mensen een bericht als iets klaar ligt en dus ook als iets niet klaar staat. Je zou ook op je website kunnen zetten hoe het proces verloopt en een link kunnen plaatsen in het bericht, met extra uitleg in de mail of sms. 

Natuurlijk blijven anekdotes van harte welkom.

Ellen Kruize Kok auteur van de boeken Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek

Having fun!
Bevlogen business consultant online communicatie
#socialmedia #plezier #content #onlinetraining #blogger #apothekersassistent #hartvoordezorg

Blijf op de hoogte via mijn wekelijkse nieuwbericht of de socials.

Je kunt alle artikelen geheel gratis lezen!

Updates ontvangen?
Gratis nieuws, maar het kost me tijd en moeite om het te maken. Wil je me helpen? Deel deze nieuwsbrief met een vriend of collega. Of steun mij via de shop in het onderhouden van deze blog. Schrijf je hieronder in.

Onderwerp *

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen. ENG - Please check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

Filed Under: Apothekersassistentenblog, Columns, Doktersassistentenblog, Ellens blog, Publicaties Tagged With: apotheek, apothekersassistent, ua, UA magazine

Previous Post: « Het vertrouwen van patiënten winnen online
Next Post: FNV: Meerderheid van de leden heeft ingestemd »

Primary Sidebar

Meer

Leuk dat we in contact zijn! Volg jij al op de socials? Ik hou je op de hoogte via de mail met nieuws als je wilt.

SHOP | BLOG

Ellen Kruize Kok

Zoeken

Blog

  • Apotheek museum (7)
  • Apotheek nieuws (129)
  • Apothekersassistentenblog (388)
  • Blog (304)
  • Boek (57)
  • Boekpromotie op social media (6)
  • Boekrecensies (20)
  • Cao Apotheken (31)
  • ChatGPT (10)
  • Columns (23)
  • Doktersassistentenblog (258)
  • Educated Drugdealer (51)
  • Educated Drugdealer ENG (2)
  • Ellens blog (151)
  • English (8)
  • Get social (9)
  • Hart voor de zorg blog (172)
  • Nieuws (83)
  • Nieuwsbrief (3)
  • Persoonlijk (11)
  • Podcast (7)
  • Publicaties (46)
  • Social media (21)
  • Uitgeverij E&E (71)
  • Vacatures (4)
  • Verhalen uit de apotheek (24)
  • Video (3)
  • Win (1)

Nieuw: Social media voor de huisartsenpraktijk

Social posts voor de huisartsenzorg

Footer

  • Shop
  • Nieuwsbrief
  • Social media
  • Contact
  • Blog

Algemene voorwaarden

Disclaimer

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2023 · Ellen Social