Verhalen uit de apotheek
Geniet van verhalen en anekdotes van jouw collega’s in de apotheek en huisartsenpraktijk.
Mijn ervaringen op Aruba
Gastblog: Paul, apotheker
Eigenlijk was ik gestopt met werken en met pensioen.
Eindelijk had ik tijd voor andere leuke dingen.
Maar ja, als je een kans krijgt om nog voor anderhalf jaar op Aruba te werken, dan laat je die niet lopen.
Eind maart 2021 had ik mijn laatste werkdag in een grote apotheek in het zuiden van Nederland. Half augustus vertrok ik met mijn vrouw naar Aruba. Zij zou vier weken blijven en dan teruggaan. Ik had een contract voor achttien maanden, waarbij ik ongeveer halverwege, een paar weken terugkwam naar huis.
Bij mijn eerste kennismaking met de botica, zoals een apotheek op Aruba heet, schrok ik. Het was alsof ik dertig jaar terugging in de tijd. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik terecht was gekomen in de oudste en kleinste botica van Aruba. Van 12.000 patiënten in de apotheek in Nederland naar 800 patiënten in deze botica.
Er was al enige maanden geen apotheker meer, behalve een waarnemer die af en toe aanwezig was. De eerste weken heb ik organisatorisch het nodige op poten gezet. Het logistieke systeem en artsenbestanden opgeschoond, instructies gemaakt voor het personeel en heb ik de werkwijze op Aruba leren kennen. Bij dat laatste werd ik gelukkig geholpen door een collega die ik toevallig nog uit Nederland kende, maar die inmiddels al ruim twintig jaar op Aruba werkte en woonde.
De botica is zes dagen per week gedurende twaalf uur per dag geopend. Daarnaast is er eens in de vier à vijf weken een week nachtdienst. Deze uren worden ingevuld door twee assistentes en een apotheker. Een zeer krappe bezetting, waarbij het vooral puzzelen is bij ziekte of vakantie. Tijdens corona hebben we de botica wel eens moeten sluiten wegens gebrek aan personeel.
Farmaceutische logistiek is wel een uitdaging. Je bestelt niet bij één of twee groothandels zoals in Nederland, maar bij allerlei agentschappen. En wat niet bij een agentschap verkrijgbaar is, moet uit Nederland komen. Een buitenlandse bestelling moet eerst, ter goedkeuring, aangeboden worden bij de Inspectie. Na goedkeuring kan de bestelling geplaatst worden. Deze arriveert dan ongeveer een week later in de botica. Daarna moet op basis van de inkoopprijs, de koers van de Arubaanse gulden, de kosten voor invoer en transport een verkoopprijs berekend worden.
Er worden twee apotheekcomputersystemen gebruikt op Aruba. Het systeem dat wij gebruiken is het goedkoopste en heeft weinig mogelijkheden. De medicatiebewaking staat in vergelijking met Nederland op een laag niveau. Het andere systeem, dat bij de meeste botica’s in gebruik is, heeft veel meer mogelijkheden, maar is voor deze botica onbetaalbaar. We zijn ook de enige botica die nog geen elektronische recepten kan ontvangen. Artsen moeten deze faxen. Het heeft me maanden beziggehouden om hier verandering in te brengen en uiteindelijk is het gelukt.
Met 800 patiënten kun je weinig verwachten in het aantal recept-regels. De botica is absoluut niet rendabel. In het verre verleden was het een goed draaiende apotheek, maar sinds het overlijden van de eigenaar/apotheker is de botica in het bezit van de kinderen die geen van allen apotheker zijn. Zij hebben ook geen enkel idee hoe een botica gerund moeten worden. Mijn ervaring is dat, door de nodige problemen in de afgelopen vijftien jaar, het vertrouwen bij artsen en patiënten in deze botica is verdwenen. Daarbij spelen er “krachten” waar ik geen vat op kon krijgen. Het is duidelijk dat BENU en Botica di Servico (Service Apotheek) hier de sterke partijen zijn. Recent is ook de eerste botica op Aruba HKZ-gecertificeerd
Aruba is een heerlijk eiland met vriendelijke mensen. Ik heb er verschillende vrienden gemaakt. Inmiddels heb ik besloten om mijn contract op te zeggen. Het was en is een avontuur dat ik niet had willen missen. Gelukkig kon ik nog een aantal maanden mijn Caribisch avontuur voortzetten door een waarneming van vijf maanden op Saba.
HKZ
Het certificaat van HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn: onafhankelijk en betrouwbaar.
Ik ben benieuwd wat je van dit boek vond. Welk inzicht heb je gekregen? Laat je het aan me weten via de e-mail?
Wil je meer van deze verhalen lezen? Dit verhaal komt uit mijn boek: Verhalen uit de apotheek. Mijn persoonlijke missie is het dichter bij elkaar brengen van patiënten en zorgverleners. Dan doen we door met elkaar te praten. Kennis te delen. Via mijn boeken en podcast probeer ik dat te bereiken.
Nieuw:
Volg mijn gratis masterclass over social media in de zorg
Liefs,
Ellen
Ellen Kruize Kok auteur van de boeken Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek. En maker van de Educated Drugdealer Podcast, luister via Spotify of YouTube (gratis) of volg op de socials. Bekijk alle gratis downloads in de shop!