Bij de Stichting Farmaceutisch Erfgoed ontvingen we afgelopen najaar een e-mail van aan student masterstudent Drug Innovation aan de Universiteit Utrecht. Zij zocht naar een plek waar ze een communicatieplan kon ontwikkelen over het betrekken van wetenschappers bij het publiek en andersom. Dat trok natuurlijk mijn aandacht. Sinds 2022 ben ik met trots bestuurslid bij Stichting Farmaceutisch Erfgoed, waar ik me voornamelijk bezighoud met online communicatie.
Virtueel Nationaal Farmaceutisch Museum
Misschien was het Nationaal Farmaceutisch Museum, dat valt onder de Stichting Farmaceustisch Erfgoed een mooie case om deze student te helpen en zelf ook verder te komen in de zichtbaarheid. Wist jij dat er een Nationaal Farmaceutisch Museum is? Het is geheel virtueel, dus online te bezoeken!
Het was wel even een stap, want om als MBO/HBO-er een student te begeleiden op Universitair niveau, dat vind ik nogal een stap. Ik zag er wel tegen op, ik weet niet precies hoeveel tijd het kost, maar ik zag vooral ook een uitdaging. Ik begon mezelf een beetje moed in te praten.
‘Heb wel meer dan drie jaar les gegeven’, zei ik tegen mezelf. ‘Afgelopen jaar heb ik zelf drie opleidingen gevolgd. Mijn ondernemers en communicatie ervaring die ik vanaf 2005 heb opgebouwd in de farmacie, kon ik natuurlijk inzetten. Moet lukken toch. Communicatie en farmacie dat zijn mijn passies, dus daar moet ik zeker tijd voor vrij maken.’
Zodoende heb ik toch aangegeven dat ik deze student wel wilde begeleiden. Samen met Anne van de Loo, masterstudent Drug Innovation aan de Universiteit Utrecht, heb ik een plan ontwikkeld dat niet alleen onze stichting ten goede zal komen, maar ook een cruciale rol zal spelen in het vergroten van de bekendheid van het Nationaal Farmaceutisch Museum onder farmaciestudenten en het publiek.
Het plan
In het plan hebben we gekozen om alleen studenten als doelgroep te nemen om het behapbaar te houden, maar wel met de optie dat als we het gaan uitvoeren we ook het grote publiek betrekken. Anne heeft het plan gemaakt en ik heb haar input gegeven. Na vele contactmomenten en hard werk wil ik het samen met Anne tot uitvoering brengen en verder uitrollen. Hierbij heb ik jullie hulp nodig.
Een communicatieplan start altijd bij een meting. ‘Wat is er nu, waar en met wie zijn we nu in contact? Als we meer weten kunnen we acties uitzetten om verder te komen en ook te groeien in interactie met het publiek. Daarom lanceerden we afgelopen week een enquête op het KNMP congres en online. Ik wil jullie vragen om deze in te vullen.
We hebben jullie hulp nodig
We zijn gestart met een enquête om meer inzicht te krijgen in de zichtbaarheid van het Nationaal Farmaceutisch Museum. Jullie bijdrage is van onschatbare waarde en zal ons helpen om ons doel te bereiken. Dus als je even de tijd kunt nemen (ongeveer 5 minuten), klik dan op onderstaande link en vul de enquête in:
Enquête: Nationaal Farmaceutisch Museum
Ons doel is duidelijk: door het verbinden van het verleden en de toekomst van de farmacie, willen we een brug slaan tussen verschillende generaties en een dieper begrip creëren voor de rijke geschiedenis en de veelbelovende toekomst van ons vakgebied. Dit is niet alleen belangrijk voor de farmaciestudenten van vandaag, maar voor alle liefhebbers van de farmaceutische wereld.
Instagram
Wat nog opwindender is, is dat deze samenwerking niet stopt bij het ontwikkelen van het plan. Anne heeft zich vrijwillig aangeboden om betrokken te blijven en samen met ons delen van het plan uit te voeren. Zo zijn we al begonnen met het opzetten van een Instagram-account (@stichtingfarmaceutischerfgoed), waar we hopen dat jullie ons massaal zullen volgen.
Bedankt voor jullie steun en enthousiasme.
Liefs,
Ellen
Ellen Kruize Kok auteur van de boeken Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek. En maker van de Educated Drugdealer Podcast, luister via Spotify of YouTube (gratis) of volg op de socials. Bekijk alle gratis downloads in de shop!