De afgelopen maanden hebben de stakingen in de apotheeksector veel stof doen opwaaien. Ik zie en hoor de zorgen van mijn collega’s overal: op LinkedIn, in gesprekken en zelfs op straat. Het is duidelijk dat de huidige situatie onhoudbaar is. Jaren van onderbetaling, structurele werkdruk en een gebrek aan erkenning voor ons werk hebben hun tol geëist. Maar wat mij het meest zorgen baart, is de impact die dit alles heeft op onze reputatie en de aantrekkingskracht van ons prachtige vak.
Het is geen keuze! Dit is het laatste redmiddel.
Hoe is het zo ver gekomen?
Het is pijnlijk om te erkennen, maar we hebben hier met z’n allen aan bijgedragen. Werkgevers, werknemers (tja wij ook, wij stemden in met te lage verhogingen), vakbonden en ook de zorgverzekeraars spelen allemaal een rol in hoe het systeem zich heeft ontwikkeld. We hebben te lang gehoopt op oplossingen van bovenaf, te lang geaccepteerd dat we met een minimale loonsverhoging moesten leven en te lang vastgehouden aan het idee dat “zorg leveren belangrijker is dan voor onszelf zorgen.”
Nu zitten we in een situatie waarin stakingen de enige uitweg lijken. En hoewel deze acties noodzakelijk zijn om een punt te maken, brengen ze ook risico’s met zich mee. Sluitingen, gemiste medicatierollen, patiënten die in de kou staan—deze dingen raken niet alleen de werkgevers, maar ook onszelf. En het schaadt de reputatie van de hele sector. Maar het is nodig dat we dit doen, om voor verandering te zorgen. Als anderen de verantwoordelijkheid niet nemen voor ons, moeten we actie voeren. Met alle risico’s. We staan met onze rug tegen de muur.
Reputatieschade: een onzichtbare crisis
Het effect van deze stakingen gaat verder dan het hier en nu. Ons vak, ooit een beroep van trots en passie, staat nu onder druk. De aanwas van nieuwe collega’s droogt op. Wie wil er nog apothekersassistent worden in een sector waar je werk structureel ondergewaardeerd wordt? Waar je nauwelijks kunt rondkomen, zelfs met jaren ervaring? De schade aan onze reputatie gaat veel verder dan we nu kunnen overzien. En zoals we allemaal weten: een reputatie verliezen gaat snel, maar herstellen is een langdurig proces.
Tijd voor actie
Er is geen tijd meer te verliezen. De stakingen mogen niet het eindpunt zijn, maar het begin van een veel bredere en structurelere verandering. Als sector moeten we samen optrekken, met een duidelijk doel:
- Werkgevers: Zet alles op alles om de cao-onderhandelingen tot een eerlijk einde te brengen. Denk niet alleen aan winst, maar ook aan de toekomst van jullie bedrijven.
- Vakbonden: Blijf actie voeren.
- Werknemers: Word lid van een vakbond, ga staken, blijf druk uitoefenen en wees niet bang om je stem te laten horen, het is legaal!
- Zorgverzekeraars en politiek: Erken dat de zorgsector al jaren wordt uitgeknepen en neem jullie verantwoordelijkheid. Zonder een gezond financieel fundament gaat de sector ten onder.
De toekomst van ons vak
We staan op een kruispunt. Of we lossen deze crisis nu op en bouwen samen aan een toekomst waarin ons werk weer gewaardeerd wordt, of we kijken machteloos toe hoe de sector verder afglijdt. Ik kies voor actie, want niets doen is geen optie meer. Dit is niet alleen een strijd voor betere arbeidsvoorwaarden, maar ook een gevecht voor de ziel van ons vak.
We moeten nú handelen, voordat het te laat is. Voor onze patiënten. Voor onze collega’s. En voor de generaties die na ons komen.
Laten we samen opstaan. De tijd van afwachten is voorbij.
Over het staken
Ik hoor collega’s spreken over dat ze niet kunnen staken en dan komt er een lijst aan redenen. Ik begrijp hoe moeilijk het is. We moeten elkaar blijven aanmoedigen om nu op te staan. Het is de drukste tijd van het jaar, daarom voelen mensen het nu ook meer als we staken. Het effect kan dus ook sneller worden bereikt. Als patiënten ons steunen en op staan, dan bereiken we ons doel.
Stel je eens voor dat je apotheek een week voor Kerst gesloten is… Hoe zou dat zijn?
Oh nooit eerder mocht ik vrij… tijdens Kerst
Geen lange wachtrijen…
Laten we hopen dat het zo ver niet hoeft te komen. Ik hou mijn hart vast.
Download de gratis actieposters
Lees meer over de Cao Apotheken via onze aparte blog of blijf op de hoogte via de socials en de nieuwsbrief.
Liefs,
Ellen
Ellen Kruize Kok auteur van de boeken Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek. En maker van de Educated Drugdealer Podcast, luister via Spotify of YouTube (gratis) of volg op de socials. Bekijk alle gratis downloads in de shop!