Uit ‘t hart gegrepen
Bijna paars van woede schopte de man vloekend tegen de onderkant van de apothekersbalie aan.
Vriendelijk verzoek van uw apotheker…
De jonge apothekersassistente wist langzamerhand niet meer hoe ze moest kijken. Eerst was ze kalm gebleven, en heel beleefd volgens de gedragscode van het medicijnhuis. Al een paar keer had ze uitgelegd wat de problemen zijn bij de vertraagde medicijnlevering.
De boze meneer-op-leeftijd tegenover haar bleek evenwel niet voor rede vatbaar. Bijna paars van woede, schopte hij vloekend tegen de onderkant van de balie aan. Ze schrok ervan. Trok een beetje wit weg. Weliswaar beschermde het plexiglas haar tegen de adem van de onmogelijke man, maar niet tegen zijn scheldpartijen en agressieve uithalen.
Furieus
De klant was furieus. Misschien wel een beetje terecht; voor de zoveelste keer bleek het medicijn dat zijn vrouw nodig heeft niet leverbaar. Dat het meisje daar niets aan kan doen, de apotheek evenmin, wilde er niet bij hem in.
Mokkend droop de man intussen af, toen hij meer medewerkers tegen over zich kreeg. “Wat is dat voor een een zootje! Hier kom ik niet meer” – woest rukte hij de deur open, op weg naar een andere apotheek, waar dezelfde problemen spelen…
Agressie
Verbale en fysieke agressie speelt in alle apotheken in Nederland, ook bij apotheekhoudende huisartsen. Een recente peiling van brancheorganisatie KNMP onder 850 van de circa 2.000 apothekers maakte duidelijk dat veel jonge assistenten, na hun intensieve opleiding, er de brui aan geven. Ze willen niet langer dagelijks of wekelijks worden blootgesteld aan verbale of zelfs fysieke agressie. De agressie past overigens in een beeld van toenemende boosheid tegen hulpverleners. Dat bleek ook weer met de viering van Oud en Nieuw.
Niet verwonderlijk dat de KNMP vanaf maandag 2 januari met de nieuwe campagne ‘Vriendelijk verzoek van uw apotheker’, het tij van negativiteit probeert te keren. Volgens de KNMP is de start van het nieuwe jaar de directe aanleiding tot de nieuwe publieksactie: “Omdat in dit nieuwe jaar, vanaf 1 januari 2023, een aantal veranderingen in de apotheek wordt doorgevoerd die vragen kunnen oproepen bij patiënten”.
Veranderingen per 1 januari 2023
- Zo wordt vitamine D uit het basispakket gehaald en niet langer vergoed. Deze vitamine moet dan voortaan uit eigen portemonnee worden betaald;
- De Leidraad Verantwoord Wisselen is nu geldig. Dat is een door de zorgverzekeraars bedachte term voor het zwaar bekritiseerde Preferentiebeleid. Het houdt in dat de apotheek door de verzekeraars wordt gedwongen patiënten op een vergelijkbaar maar goedkoper medicijn over te zetten. De apotheek is verplicht dit te doen. De apothekers stellen: “Uw apotheker controleert altijd eerst of een ander merk medicijn veilig is voor u. En begeleidt u hierbij. Bij sommige medicijnen en in sommige gevallen kan wisselen naar een ander merk medicijn wel problemen geven.”
- De vergoeding van de baxterrol wijzigt. De rekening van uw medicijnrol kan er hierdoor anders uitzien. Hoe uw rekening verandert, is nog niet helemaal duidelijk.
Eerder al zei de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) dat de bezuinigingsdrang van zorgverzekeraars de medicijntekorten, en daarmee de onvrede bij klanten, in de hand werkt. “Het preferentiebeleid van zorgverzekeraars (waarbij van een generiek geneesmiddel alleen de goedkoopste variant wordt vergoed) maakt onze medicijnvoorziening onnodig kwetsbaar”, zei woordvoerder Carla Vos. “Oplopende medicijntekorten zorgen voor meer frustratie en agressie, wat weer zorgt voor extra uitstroom van personeel, waardoor patiënten nóg langer moeten wachten op hun belangrijke medicijnen.”
Fatsoenlijk en aardig
In de publiekscampagne ‘Vriendelijk verzoek van uw apotheker’ wordt patiënten/cliënten slechts vriendelijk gevraagd beleefd, fatsoenlijk en aardig te blijven tegen de apotheker en zijn/haar team.
Een volstrekt redelijk verzoek! Want zij kunnen er niets aan doen wanneer groothandels medicijnen niet of niet op tijd leveren. En zij zijn er evenmin op aan te spreken wanneer medicijnen uit het basispakket worden gehaald en zelf moeten worden betaald.
Dus: blijf aardig, blijf vriendelijk!
https://www.meerovermedisch.nl/column/vriendelijk-verzoek-van-uw-apotheker/