Tijdens het Groene Zorg Festival 2025, georganiseerd door de Groene Zorg Alliantie, stond de farmacie in de spotlight. Met ruim duizend bezoekers en meer dan 800 mensen in de zaal bij de prijsuitreiking, was het een dag vol inspiratie en impact. Hans Mulder mocht namens de TikTokApotheek een award in ontvangst nemen voor zijn vlog over diclofenac op de huid en de impact daarvan op ons water.






De jury bekroonde zijn inzending met de prijs “O, o, o origineel” voor de meest creatieve, zorgvuldige én humorvolle vlog. En terecht: met veel energie en een flinke dosis humor wist Hans een serieuze boodschap laagdrempelig over te brengen.
Bekijk de winnende vlog hier: LinkedIn-link , Facebook , Tiktok, Nu ook te zien via de Groene Zorg Alliantie.
Video: Hans Mulder over Diclofenact en Voltaren
Farmacie zichtbaar op het Groene Zorg Festival
Wat dit extra bijzonder maakte: dit jaar waren slechts een handvol apothekers aanwezig. Vanuit de zaal waren alleen Hans (apotheker) en ikzelf (apothekersassistent) aanwezig namens onze sector.
Juist daarom voelt het belangrijk dat we dit podium pakken. Want ook de farmacie valt onder de Green Deal Zorg, en we hebben volop duurzame kennis en praktijkvoorbeelden te delen.
Het initiatief om mee te doen kwam vanuit de TikTokApotheek. Ik besloot de vlog van Hans in te zenden – en hoe mooi dat dit nu is uitgegroeid tot een award en landelijke aandacht voor ons vak.
Inspiratie & ontmoetingen
Het festival zelf bood nog meer inspiratie. Zo maakte ik kennis met de Groene co-assistenten uit Groningen, hoorde ik een briljant idee van de Groene Uroloog (over het zelf verwijderen van een verblijfskatheter niet zelf getest) en sprak ik met diverse collega’s en menzen zoals Erika Brattinga-Róth, Nikki Rijnen en Henk Vermaat.
Ook online zie ik dat steeds meer farmacie-collega’s zoals Lisa Smale, Hanneke van Andel en Tanja Fens hun duurzame stappen zichtbaar maken. Dat maakt me trots: we staan er niet alleen voor.
Dank & vooruitblik
Dank aan de Groene Zorg Alliantie en hun bestuur (o.a. Evelyn Brakema, Barbara Goezinne, Laura Warmerdam) voor de organisatie van dit inspirerende festival en de vlogcampagne. En natuurlijk ook aan het Ministerie van VWS voor hun steun bij duurzame zorg.
Dit is nog maar het begin. De TikTokApotheek laat zien dat kennis delen met humor en herkenbaarheid écht werkt. En dat we als farmacie onze plek moeten claimen binnen de duurzame zorg. Wil je daar ook mee starten? Ik heb een stappenplan gemaakt dat je gratis kunt downloaden.
Samen maken we de farmacie zichtbaar. Daar kunnen we ook jouw hulp bij gebruiken. Wil je helpen bij de Tiktokapotheek.
Heb je zelf ideeën of voorbeelden van duurzame stappen in de apotheek of huisartsenpraktijk? Deel ze met me wie weet zie jij jouw initiatief de volgende keer ook terug op het grote podium!
