Er is veel voor nodig om mij zo teleurgesteld te krijgen in een aantal van onze apotheekcollega’s. Open facebook en de online ‘collega’ apotheken vliegen je voorbij in je tijdlijn. Sommige slogans zijn om te janken. Zo kwam er gisteren één voorbij met een slogan die niets van doen heeft met goed en persoonlijk gebruiksadvies:
‘Voorkom ongemakkelijke gesprekken. Nooit meer bekenden tegen komen in de apotheek.’
Misschien zijn er patiënten die dat liever hebben, dan de juiste persoonlijke begeleiding. Dat zullen we zien. Ik hoor het graag van de patiënten die meelezen. Maar wat is dit voor een slogan?
Vernietig je nu meteen alle waarde van de apotheek? Met man en macht werken we aan de zichtbaarheid, bewustwording en het versterken van de waarde van de mensen die zorg verlenen in de apotheek. Dit begint op zelfmoord te lijken. Hoe denken mijn collega’s hierover?
Natuurlijk is het verstandig om als apotheek de optie in te bouwen voor een levering zonder persoonlijk contact met gebruik van een app, mits dat mogelijk is. Je kunt heel goed herhaalmedicatie afhalen of bezorgen. In de coronatijd is wel gebleken dat dit prima kan. Het is de toekomst, dat weten we allemaal, maar het is niet zonder gevaar. Het moet wel met zorg worden afgeleverd. Ik zal je vertellen waarom.
Ik krijg regelmatig e-mails over het leveren van medicatie via de post die dan wordt opgegeten door de hond, buiten blijft staan voor de deur gedurende 1,5 dag (denk aan spelende kinderen), vergeten wordt op de juiste plek op te slaan (medicijnkluis) in geval van dementie of bij de buren wordt gebracht zonder overleg. Postbezorgers kennen de persoonlijke situatie niet, hebben een ander belang. De vrijwilligers en bezorgers die bij de apotheek werken krijgen persoonlijke instructies mee. We hebben het niet over de bezorging van een telefoonoplader, kleding of cosmetica. Het gaat om stoffen die in verkeerde dosering fataal kunnen zijn. Tabletten die misschien lijken op snoepjes, maar tot een ziekenhuisopname kunnen resulteren als deze door kinderen worden ingenomen.
Onderschat de waarde van de apotheekbezorger niet
VGZ doet er nog een schepje bovenop en die gaat zelf op de stoel van de apotheker zitten. Online apotheek laat me niet lachen. En hoe gaan we om met leveringsproblemen en belangenverstrengeling? De apotheker heeft een controlerende rol. Die is er niet voor niets gekomen. De patiënt staat voorop bij de apotheek en bij een verzekering is dat wel anders.
Zo, dat is er uit!
Ik wil alle patiënten met klem adviseren bij de eigen apotheek in de buurt in te schrijven en daar medicijnen te halen of te laten bezorgen. Ga klagen als je geen privacy hebt aan de balie, want daar valt nog best wat aan te verbeteren bij sommige collega apotheken. Bel de apotheek op als je een vraag hebt waarbij discretie hoge prioriteit heeft.
Laat me weten wat jij vindt van dit artikel. Geef je hier op voor updates en volg op de socials.