• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Social media | Podcaster | Zichtbare zorgverleners |

  • Home
  • Academy
    • Masterclass: Starten social media (gratis)
      • Hou me op de hoogte
      • Reviews
    • Masterclass: De Duurzame Apotheek
      • Gratis stappenplan duurzaam
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Get Published
    • Get Social
  • Downloads
  • Gratis
    • Masterclass: Social media in de zorg
    • Lid worden
    • Boek downloaden
    • Duurzaam stappenplan downloaden
    • Stappenplan eczeemzorg
  • Agenda
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Ellen
    • Reviews
    • Diensten
      • Reviews
      • Academy
      • Social Media
    • Boeken
      • Gratis download Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
      • Verhalen uit de apotheek
    • Socials
    • Mis niets!
    • Contact
    • Vacatures
  • Publicaties
    • Columns
    • Podcast
    • Blog
      • Profs aan het woord
      • FarmacieConnect
        • Dag van de apothekersassistent
      • DoktersassistentConnect
        • Dag van de doktersassistent
      • Social media
Home » Postbezorger laat medicatie onbeheerd achter!

Postbezorger laat medicatie onbeheerd achter!

14 november 2022 / by Ellen Kruize Kok / Leave a Comment

Er is veel voor nodig om mij zo teleurgesteld te krijgen in een aantal van onze apotheekcollega’s. Open facebook en de online ‘collega’ apotheken vliegen je voorbij in je tijdlijn. Sommige slogans zijn om te janken. Zo kwam er gisteren één voorbij met een slogan die niets van doen heeft met goed en persoonlijk gebruiksadvies:

‘Voorkom ongemakkelijke gesprekken. Nooit meer bekenden tegen komen in de apotheek.’

Misschien zijn er patiënten die dat liever hebben, dan de juiste persoonlijke begeleiding. Dat zullen we zien. Ik hoor het graag van de patiënten die meelezen. Maar wat is dit voor een slogan?

Vernietig je nu meteen alle waarde van de apotheek? Met man en macht werken we aan de zichtbaarheid, bewustwording en het versterken van de waarde van de mensen die zorg verlenen in de apotheek. Dit begint op zelfmoord te lijken. Hoe denken mijn collega’s hierover?

Natuurlijk is het verstandig om als apotheek de optie in te bouwen voor een levering zonder persoonlijk contact met gebruik van een app, mits dat mogelijk is. Je kunt heel goed herhaalmedicatie afhalen of bezorgen. In de coronatijd is wel gebleken dat dit prima kan. Het is de toekomst, dat weten we allemaal, maar het is niet zonder gevaar. Het moet wel met zorg worden afgeleverd. Ik zal je vertellen waarom.

Ik krijg regelmatig e-mails over het leveren van medicatie via de post die dan wordt opgegeten door de hond, buiten blijft staan voor de deur gedurende 1,5 dag (denk aan spelende kinderen), vergeten wordt op de juiste plek op te slaan (medicijnkluis) in geval van dementie of bij de buren wordt gebracht zonder overleg. Postbezorgers kennen de persoonlijke situatie niet, hebben een ander belang. De vrijwilligers en bezorgers die bij de apotheek werken krijgen persoonlijke instructies mee. We hebben het niet over de bezorging van een telefoonoplader, kleding of cosmetica. Het gaat om stoffen die in verkeerde dosering fataal kunnen zijn. Tabletten die misschien lijken op snoepjes, maar tot een ziekenhuisopname kunnen resulteren als deze door kinderen worden ingenomen.

Onderschat de waarde van de apotheekbezorger niet

VGZ doet er nog een schepje bovenop en die gaat zelf op de stoel van de apotheker zitten. Online apotheek laat me niet lachen. En hoe gaan we om met leveringsproblemen en belangenverstrengeling? De apotheker heeft een controlerende rol. Die is er niet voor niets gekomen. De patiënt staat voorop bij de apotheek en bij een verzekering is dat wel anders.

Zo, dat is er uit!

Ik wil alle patiënten met klem adviseren bij de eigen apotheek in de buurt in te schrijven en daar medicijnen te halen of te laten bezorgen. Ga klagen als je geen privacy hebt aan de balie, want daar valt nog best wat aan te verbeteren bij sommige collega apotheken. Bel de apotheek op als je een vraag hebt waarbij discretie hoge prioriteit heeft.

Laat me weten wat jij vindt van dit artikel. Geef je hier op voor updates en volg op de socials.

 

 

Filed Under: Blog, DoktersassistentConnect, FarmacieConnect, Hart voor de zorg blog

Previous Post: « Pillen en geestelijke gezondheidszorg
Next Post: Gelijke vakantie-uren voor iedereen – Cao Apotheken »

Primary Sidebar

Ellen Social

Jouw steun betekent veel!

Er zijn super veel gratis downloads in de shop. Bezoek de SHOP of luister de PODCASTS, lees onze BLOG, volg op de SOCIALS of MIS NIETS.

LinkedIn views: +3.778.553 Face/insta views:
+4.7 miljoen
Vaste volgers: +100.563 Verkochte boeken: +5400

Gratis

  • Masterclass social media in de zorg
  • Posters om te downloaden
  • Eerste 20 pagina’s van mijn boek
  • Stappenplan Eczeem
  • Stappenplan Duurzaam werken

Zoeken

Blog

  • Academy (19)
  • Apotheek nieuws (177)
  • Blog (639)
  • Boek (76)
  • Boekrecensies (21)
  • Cao Apotheken (132)
  • Columns (42)
  • DoktersassistentConnect (506)
  • Duurzaamheid (12)
  • Eczeem (1)
  • Educated Drugdealer (109)
  • Ellen (385)
  • Farmaceutisch Erfgoed (22)
  • FarmacieConnect (779)
  • Farmacogenetica (1)
  • Hart voor de zorg blog (193)
  • Medicijntekort (17)
  • Nieuws (124)
  • Podcast (58)
  • Profs aan het woord (20)
  • Publicaties (64)
  • Social media (51)
  • Stichting Farmaceutisch Erfgoed (19)
  • Triagist (2)
  • Uitgeven (92)
  • Vacatures (8)
  • Verhalen uit de apotheek (41)
  • Video (28)
  • Win (17)

Footer

Aanbod
Masterclass
Online training
Lezing
Brainstormsessie

Menu
Shop
Nieuwsbrief
Podcast
Social media
Contact
Blog

Disclaimer
Algemene voorwaarden

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2025 · Ellen Social