• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Social media | Podcaster | Zichtbare zorgverleners |

  • Home
  • Academy
    • Masterclass: Starten social media (gratis)
      • Hou me op de hoogte
      • Reviews
    • Masterclass: De Duurzame Apotheek
      • Gratis stappenplan duurzaam
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Get Published
    • Get Social
  • Downloads
  • Gratis
    • Masterclass: Social media in de zorg
    • Lid worden
    • Boek downloaden
    • Duurzaam stappenplan downloaden
    • Stappenplan eczeemzorg
  • Agenda
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Ellen
    • Reviews
    • Diensten
      • Reviews
      • Academy
      • Social Media
    • Boeken
      • Gratis download Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
      • Verhalen uit de apotheek
    • Socials
    • Mis niets!
    • Contact
    • Vacatures
  • Publicaties
    • Columns
    • Podcast
    • Blog
      • Profs aan het woord
      • FarmacieConnect
        • Dag van de apothekersassistent
      • DoktersassistentConnect
        • Dag van de doktersassistent
      • Social media
Home » Ingrid: Ik stond erbij en keek ernaar, zoals veel van ons.

Ingrid: Ik stond erbij en keek ernaar, zoals veel van ons.

25 februari 2025 / by Ellen Social / Leave a Comment

Met veel interesse volg ik de afgelopen maanden berichtgevingen over de moedige strijd van de apotheekmedewerkers. Zelf ben ik al 40 jaar werkzaam in de apotheek en heb de hele ontwikkeling de afgelopen jaren zien gebeuren en laten gebeuren. Daar kan ik nu van alles van vinden, maar zaak blijft dat ik er steeds bij ben geweest.  Ik stond erbij en keek ernaar, zoals veel van ons.

Er was vertrouwen  in de apothekers/werkgevers waar ik in dienst was dat zij het beste met mij voor hadden. 
Er was lang hoop dat het beter zou worden en ook wij een eerlijke beloning voor ons werk zouden krijgen. 
Er was de welwillendheid om steeds meer nieuwe regels en ontwikkelingen van de zorgverzekeraars binnen de zorg uit te leggen aan de patiënt en deze uit te voeren. 
Er was steeds weer de kracht om de frustratie en boosheid van de patiënt aan te horen en op te vangen. 
Er was doorzettingsvermogen om het spreekwoordelijke rugzakje met dit alles te vullen, te dragen en door te gaan.
Er was energie om de alsmaar toenemende werkdruk aan te kunnen. 
En dat heeft allemaal zo lang kunnen duren omdat de apotheekmedewerkers ” last” hebben van een groot verantwoordelijkheidsgevoel dat ons werk in de kern om de patiënt gaat en niet om ons.
En zo heeft het zover kunnen komen.
Nu is er geen vertrouwen meer en nog maar weinig hoop. Onze welwillendheid is bedolven onder een te volle rugzak en ons doorzettingsvermogen wordt erdoor belemmerd. Onze energie raakt langzaam maar zeker op.
Kracht hebben we gelukkig nog wel, kracht om eindelijk aan te geven dat het genoeg is geweest. 
En ons  verantwoordelijkheidsgevoel is veranderd in een gevoel van ongeloof, desillusie, teleurstelling en wantrouwen.  Hoe hebben we zo naïef kunnen zijn, zelfs nu nog.
 
Neem bijvoorbeeld de OVA-gelden, bedoeld voor een eerlijk salaris voor de medewerkers. Menigeen wist van het bestaan niet af. Nu lees ik dat deze gelden wel degelijk zijn uitbetaald. Aan zorgverzekeraars! Hoezo? Zijn zij degene die het salaris van de medewerkers betalen? 
Verzekeraars zijn commerciële bedrijven waar (terecht..?) een winstmarge wordt gehanteerd. Er wordt winst gemaakt, veel winst?  Zolang je als overheid de OVA- gelden, bedoeld voor de salarissen van de  apotheek medewerkers,  via een commerciële instelling als een verzekeraar laat lopen zal de winstmarge ook op deze bedragen worden toegepast. Er wordt winst gemaakt, veel winst?
En dan heb ik het nog niet over alle andere geldstromen die worden afgerond, terug gehaald, beboet, afgeroomd, ingehouden, gekort of helemaal niet worden uitbetaald. Er wordt winst gemaakt, veel winst?
Zolang je geen openbaarheid van contracten hebt, zal een verzekeraar bovenstaande nooit toegeven en deze marge gewoon hanteren. Er wordt winst gemaakt, veel winst?
 
Hoe naïef zijn we al die jaren geweest en hoe naïef zijn we nog steeds, inclusief de politiek.
Ondertussen hou ik mijn ” zorghart” vast voor het voortbestaan van de apotheek.  Ik hoop dat de toekomstige apotheekmedewerkers minder naïef zijn en beter voor zichzelf en daarmee indirect beter voor de zorg, apotheek en patiënt zullen zijn.
 
Ingrid de Vogel

Filed Under: Blog, Cao Apotheken, FarmacieConnect

Previous Post: « Hoe weet je hoe het er nu in de apotheek aan toe gaat?
Next Post: 5-stappenplan duurzaam werken »

Primary Sidebar

Ellen Social

Jouw steun betekent veel!

Er zijn super veel gratis downloads in de shop. Bezoek de SHOP of luister de PODCASTS, lees onze BLOG, volg op de SOCIALS of MIS NIETS.

LinkedIn views: +3.778.553 Face/insta views:
+4.7 miljoen
Vaste volgers: +100.563 Verkochte boeken: +5400

Gratis

  • Masterclass social media in de zorg
  • Posters om te downloaden
  • Eerste 20 pagina’s van mijn boek
  • Stappenplan Eczeem
  • Stappenplan Duurzaam werken

Zoeken

Blog

  • Academy (19)
  • Apotheek nieuws (177)
  • Blog (639)
  • Boek (76)
  • Boekrecensies (21)
  • Cao Apotheken (132)
  • Columns (42)
  • DoktersassistentConnect (506)
  • Duurzaamheid (12)
  • Eczeem (1)
  • Educated Drugdealer (109)
  • Ellen (385)
  • Farmaceutisch Erfgoed (22)
  • FarmacieConnect (779)
  • Farmacogenetica (1)
  • Hart voor de zorg blog (193)
  • Medicijntekort (17)
  • Nieuws (124)
  • Podcast (58)
  • Profs aan het woord (20)
  • Publicaties (64)
  • Social media (51)
  • Stichting Farmaceutisch Erfgoed (19)
  • Triagist (2)
  • Uitgeven (92)
  • Vacatures (8)
  • Verhalen uit de apotheek (41)
  • Video (28)
  • Win (17)

Footer

Aanbod
Masterclass
Online training
Lezing
Brainstormsessie

Menu
Shop
Nieuwsbrief
Podcast
Social media
Contact
Blog

Disclaimer
Algemene voorwaarden

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2025 · Ellen Social