Samen met een pro-actieve houding de toekomst tegemoet.
Ons vak gaat er in de toekomst anders uit zien. De logistiek is al voor een deel losgetrokken van de zorg, maar het is wachten tot de vergoeding voor logistiek ook los getrokken wordt van de zorg. In spoedsituaties heb je beide nodig. Hoe die vergoeding er straks uit gaat zien, dat weten we nog niet. Sommigen zijn moedig en pionieren, zorgen goed voor zichzelf en redden het. Anderen raken ervan in de stress en wachten af. Niemand weet hoe de toekomst er uit gaat zien, maar er zijn wel degelijk zaken waar wij invloed op hebben.
Patiëntenzorg
Voor ons staat de patiënt centraal. Wij willen goede zorg leveren aan de patiënt. Wij zijn als apothekersorganisatie continu in de ontwikkeling. Met oog op de toekomstige patiëntenzorg. Om te ontwikkelen is het van belang om even een stapje terug te doen en naar onszelf te kijken. Laten we dus aanpakken en het heft in eigen hand nemen. Het begint met zorgen voor onszelf. Als we zelf plezier maken en die vreugde delen heeft dat een positief effect op onze dag. Wij kunnen de sfeer van het team daarmee beïnvloeden en dat effect uit zich ook weer in de zorg voor onze patiënten. Als individu ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen werkgeluk.
Jezelf
We hebben het soms zelf niet in de gaten doordat we allemaal werken in de waan van de dag. Neem eens afstand en bekijk eens wat jij nodig hebt. Waar word jij enorm blij van? Als je goed voor jezelf zorgt kun je ook goed voor anderen zorgen. Pas als je afstand neemt kan je goed kijken wat je echt nodig hebt. Maak een ‘innameschema’ met lol, ontspanning en zoek de juiste uitlaatklep.
- Is er binnen jouw takenpakket in de apotheek een taak waar jij enorm blij van wordt?
- Waar wil je meer van?
- Wat geeft je voldoening in je werk?
- Wat of wie heb je nodig om daar nog meer van te krijgen?
Het team
Luisteren jullie naar elkaar en begrijpen jullie elkaar? Weet je wel wat er omgaat in je collega’s? Kan jij altijd aankloppen bij je collega’s of leidinggevende om je hart te luchten? En waar lucht de leidinggevende zelf zijn of haar hart? Maken jullie tijd om elke dag positieve punten te benoemen? Werken jullie aan het team? Waar zijn jullie dankbaar voor? Is het weer tijd om samen iets te ondernemen? Welke activiteiten die onder niet dringend en belangrijk vallen, verwaarloos je momenteel?
De toekomst
Het team bepaalt welke koers het bedrijf gaat varen. Een beetje gek of eng misschien, maar als jullie elkaar goed kennen en met elkaar blijven praten, werkt dat zo. Als leidinggevende hoef je alleen maar te vragen: Hoe gaat onze apotheek er in de toekomst uit zien? Hoe gaan wij die samen neerzetten? Wat hebben jullie of wij nodig? Als werknemer heb je verantwoordelijkheid voor de toekomst van het bedrijf. Denk mee en trek aan de bel. Ga het gesprek aan. Je kunt je zorgen blijven maken of blijven stressen, maar wat is er nou leuker dan het gewoon doen? Daarom deel ik onderaan dit artikel een youtube video. Over de zeven gewoonten om succesvol het heft in eigen hand te nemen.
Apothekersassistent, auteur en online communicatie adviseur
Ellen schreef het boek Educated Drugdealer om patiënten te laten zien hoe het werkt achter de balie in de
apotheek.
Kijktip
https://youtu.be/x4gPOJxSrq4