Naar aanleiding van de nieuwsbrief van CNV over de ruzie en het weglopen bij het overleg van vakbonden en werkgevers organisatie over de Cao Apotheken had ik een aantal vragen. Dus ik heb contact gezocht met vakbondsbestuurder Mitchell Hoogenhout van FNV.
Was je bij dit overleg aanwezig?
Zeker, juist de vakbonden hebben op een dergelijk overleg juist aangedrongen. Enerzijds om de resultaten te bespreken van de stemmingen bij de vakbonden. Maar anderzijds ook een langlopend probleem bij de apotheekmedewerkers bij de gezondheidscentra.
Dit laatste hadden we het liefst al op 6 april jl. geregeld, maar dit kon helaas niet. En de sectorale loonsverhoging had op dat moment (na maanden aan het lijntje te worden gehouden) prioriteit.
Wat was het doel van de bijeenkomst?
Het doel van de bijeenkomst was de stemmingsresultaten te bespreken. Daarnaast is er ook al een langlopend probleem bij apotheekmedewerkers binnen de gezondheidscentra.
Ook standen nog een aantal kleine technische punten op de agenda, maar daar zijn we niet aan toe gekomen.
Hoe was de bijeenkomst?
Deze begon constructief, maar zowel FNV leden als CNV leden hebben soms duidelijk aangegeven wat ze van het voorstel vonden. Wij hebben dat natuurlijk geventileerd richting WZOA en ASKA. CNV vroeg daarbij of er nog een beweging mogelijk was vanuit de werkgevers. Zoals CNV al aangeeft, gaf ASKA – zonder lang nadenken – aan hier niet over te willen nadenken.
We wisten dat dit een mogelijk antwoord was, dus op zich was de sfeer nog niet heel erg gespannen.
Maar toen ASKA ons ook nog eens opnieuw twee maanden aan het lijntje wilde houden voor de problematiek van de gezondheidscentra (waar we al ruim een jaar mee bezig zijn), was het overleg voor de vakbonden klaar.
Gezien het afgelopen half jaar was het vertrouwen op een goede afloop naar een dieptepunt gedaald. En om te praten over de cao en eventuele problemen (zoals de gezondheidscentra) moet er vertrouwen wezen. Die is er nu niet meer na 4 mei jl.
Natuurlijk vinden wij het heel erg triest dat (een deel van de) werkgevers het nodig vindt om zo met de cao-delegatie om te gaan. Dat zegt ook wel wat over de houding richting het eigen personeel.
Gaat FNV samen met CNV actie voeren?
Nee vooralsnog niet. Wat FNV betreft is er een akkoord met de werkgevers over de aanvullende loonsverhoging. Daar hebben de leden met een meerderheid mee ingestemd.
Dat dit overleg uiteindelijk negatief is geëindigd was een optelsom van meerdere factoren. Maar dat verandert niets aan de uitslag.
Ik zie dat er dus op het punt over de stemming tussen FNV en werkgeversorganisaties overeenstemming is bereikt. Is het nu aan medewerkers zelf om met hun werkgever in gesprek te gaan? Of is het nu verplicht gesteld voor elke medewerker die onder de Cao Apotheken valt?
Waarom steunen jullie geen acties? Is dat omdat er een akkoord is bereikt en er 5% bij het loon op komt?
Klopt inderdaad, FNV leden zijn akkoord met de stemming. Zie gemakshalve ook bijgaand onze nieuwsbrief.
Werknemers hoeven zeker niet zelf in gesprek te gaan. Doordat CNV tegen heeft gestemd is er een lastige situatie ontstaan, dus daar zijn wij nu met alle partijen aan het kijken hoe we de verhoging ook daadwerkelijk mogelijk gaan maken. Dat zullen we zeker nog bekend maken.
Wij kunnen geen acties steunen, omdat onze leden akkoord zijn met het voorstel. Dan is het een beetje gek dat FNV gaat actievoeren terwijl FNV leden met een meerderheid akkoord is. Want uiteindelijk geven leden daarmee aan dat het voldoende is.
Andersom zou namelijk ook gek zijn, de meerderheid van CNV stemt tegen, maar toch tekenen ze een akkoord. In beide gevallen is de vakbondsdemocratie dan een wassen neus. Dus dat kunnen we niet maken.
Hartelijk dank voor je uitleg Mitchell. Heb jij als lezer nog meer vragen over de uitslag, wat je kunt doen of over de Cao Apotheken? Je mag ze altijd stellen aan de vakbond en je kunt ze ook stellen aan SBA. Heb je wat aan dit interview, dan horen we dat graag in de reactie of door het te delen met collega’s.
Al het nieuws rondom de Cao Apotheken verzamel ik op een aparte plaats op de website. In het hoofdmenu onder het kopje blog, apothekersassistentenblog. Heb jij nieuws mail je me dan?
Heel veel liefs, Ellen
Apothekersassistent, Bevlogen business consultant online communicatie
#socialmedia #plezier #resultaat #content #training #ChatGPT
Ellen schreef het boek Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek om patiënten te laten zien hoe het werkt achter de balie in de
apotheek.
Ellen schrijft aan een nieuw boek: Get Social | Hoe kom jij in verbinding met jouw patiënten online?
Volg ons op de apothekersassistentenblog: