• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Zorgblogger | Communicatieadviseur | Ondernemer | Schrijver | Voormalig apothekersassistente

  • Home
  • Blog
    • Ellens blog
    • Social media
    • Apothekersassistentenblog
      • Cao Apotheken
      • Boek
      • Dag van de apothekersassistent
      • Stuur je leukste anekdotes in
    • Doktersassistentenblog
      • Social media – Huisartsenpraktijk
      • Dag van de doktersassistent
    • Uitgeverij E&E
      • Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
    • English
    • Hart voor de zorg blog
  • Nieuws
    • Nieuws van Ellen
    • Apotheek Nieuws
      • Cao Apotheken
      • Actiecomité apothekersassistenten demonstratie
      • weslikkenhetnietlanger
    • Gezondheid
    • Huisartsenzorg
  • Trainingen
    • Training social media apotheek
    • Training social media training praktijk
  • Diensten
    • Social Media
    • Social media – Huisartsenpraktijk
    • Online communicatie
    • Vacatures
    • Reviews
    • Uitgeverij E&E
      • Aanmelden als proeflezer
      • Boekrecensies
      • Boeken
        • Educated Drugdealer
        • Verhalen uit de apotheek
        • Get Social
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Over Ellen
    • Columns
    • Contact
      • Stuur je leukste anekdotes in
    • Samenwerken
    • Reviews
    • ENG
    • Socials
    • Nieuwsbrief
    • Publicaties
Home » FNV: Het vertrouwen op een goede afloop is naar een dieptepunt gedaald

FNV: Het vertrouwen op een goede afloop is naar een dieptepunt gedaald

8 mei 2023 / by Ellen Social / Leave a Comment

Het vertrouwen is naar een dieptepunt gedaald.
Naar aanleiding van de nieuwsbrief van CNV over de ruzie en het weglopen bij het overleg van vakbonden en werkgevers organisatie over de Cao Apotheken had ik een aantal vragen. Dus ik heb contact gezocht met vakbondsbestuurder Mitchell Hoogenhout van FNV.

Was je bij dit overleg aanwezig?

Zeker, juist de vakbonden hebben op een dergelijk overleg juist aangedrongen. Enerzijds om de resultaten te bespreken van de stemmingen bij de vakbonden. Maar anderzijds ook een langlopend probleem bij de apotheekmedewerkers bij de gezondheidscentra.

Dit laatste hadden we het liefst al op 6 april jl. geregeld, maar dit kon helaas niet. En de sectorale loonsverhoging had op dat moment (na maanden aan het lijntje te worden gehouden) prioriteit.

Wat was het doel van de bijeenkomst?

Het doel van de bijeenkomst was de stemmingsresultaten te bespreken. Daarnaast is er ook al een langlopend probleem bij apotheekmedewerkers binnen de gezondheidscentra.  

Ook standen nog een aantal kleine technische punten op de agenda, maar daar zijn we niet aan toe gekomen.

Hoe was de bijeenkomst?

Deze begon constructief, maar zowel FNV leden als CNV leden hebben soms duidelijk aangegeven wat ze van het voorstel vonden. Wij hebben dat natuurlijk geventileerd richting WZOA en ASKA. CNV vroeg daarbij of er nog een beweging mogelijk was vanuit de werkgevers. Zoals CNV al aangeeft, gaf ASKA – zonder lang nadenken – aan hier niet over te willen nadenken.

We wisten dat dit een mogelijk antwoord was, dus op zich was de sfeer nog niet heel erg gespannen.

Maar toen ASKA ons ook nog eens opnieuw twee maanden aan het lijntje wilde houden voor de problematiek van de gezondheidscentra (waar we al ruim een jaar mee bezig zijn), was het overleg voor de vakbonden klaar.

Gezien het afgelopen half jaar was het vertrouwen op een goede afloop naar een dieptepunt gedaald. En om te praten over de cao en eventuele problemen (zoals de gezondheidscentra) moet er vertrouwen wezen. Die is er nu niet meer na 4 mei jl.

Natuurlijk vinden wij het heel erg triest dat (een deel van de) werkgevers het nodig vindt om zo met de cao-delegatie om te gaan. Dat zegt ook wel wat over de houding richting het eigen personeel.

Gaat FNV samen met CNV actie voeren?

Nee vooralsnog niet. Wat FNV betreft is er een akkoord met de werkgevers over de aanvullende loonsverhoging. Daar hebben de leden met een meerderheid mee ingestemd.

Dat dit overleg uiteindelijk negatief is geëindigd was een optelsom van meerdere factoren. Maar dat verandert niets aan de uitslag.

Ik zie dat er dus op het punt over de stemming tussen FNV en werkgeversorganisaties overeenstemming is bereikt. Is het nu aan medewerkers zelf om met hun werkgever in gesprek te gaan? Of is het nu verplicht gesteld voor elke medewerker die onder de Cao Apotheken valt? 
Waarom steunen jullie geen acties? Is dat omdat er een akkoord is bereikt en er 5% bij het loon op komt?

Klopt inderdaad, FNV leden zijn akkoord met de stemming. Zie gemakshalve ook bijgaand onze nieuwsbrief.

Werknemers hoeven zeker niet zelf in gesprek te gaan. Doordat CNV tegen heeft gestemd is er een lastige situatie ontstaan, dus daar zijn wij nu met alle partijen aan het kijken hoe we de verhoging ook daadwerkelijk mogelijk gaan maken. Dat zullen we zeker nog bekend maken.

Wij kunnen geen acties steunen, omdat onze leden akkoord zijn met het voorstel. Dan is het een beetje gek dat FNV gaat actievoeren terwijl FNV leden met een meerderheid akkoord is. Want uiteindelijk geven leden daarmee aan dat het voldoende is.

Andersom zou namelijk ook gek zijn, de meerderheid van CNV stemt tegen, maar toch tekenen ze een akkoord. In beide gevallen is de vakbondsdemocratie dan een wassen neus. Dus dat kunnen we niet maken.

 

Hartelijk dank voor je uitleg Mitchell. Heb jij als lezer nog meer vragen over de uitslag, wat je kunt doen of over de Cao Apotheken? Je mag ze altijd stellen aan de vakbond en je kunt ze ook stellen aan SBA. Heb je wat aan dit interview, dan horen we dat graag in de reactie of door het te delen met collega’s. 

Al het nieuws rondom de Cao Apotheken verzamel ik op een aparte plaats op de website. In het hoofdmenu onder het kopje blog, apothekersassistentenblog. Heb jij nieuws mail je me dan?

Heel veel liefs, Ellen

Ellen Kruize Kok

Apothekersassistent, Bevlogen business consultant online communicatie
#socialmedia #plezier #resultaat #content #training #ChatGPT

Ellen schreef het boek Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek om patiënten te laten zien hoe het werkt achter de balie in de
apotheek.

Ellen schrijft aan een nieuw boek: Get Social | Hoe kom jij in verbinding met jouw patiënten online? 

Volg ons op de apothekersassistentenblog:

  • Apotheek blog
  • Apotheek nieuws
  • E-mail
  • Facebook Apothekersassistenten
  • Instagram Apothekersassistenten
  • Groep op Facebook
  • LinkedIn Groep
  • Tiktok
  • Youtube
  • Cao Apotheken

Je kunt alle artikelen geheel gratis lezen!

Updates ontvangen?
Gratis nieuws, maar het kost me tijd en moeite om het te maken. Wil je me helpen? Deel deze nieuwsbrief met een vriend of collega. Of steun mij via de shop in het onderhouden van deze blog. Schrijf je hieronder in.

Onderwerp *

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen. ENG - Please check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

Filed Under: Apotheek nieuws, Apothekersassistentenblog, Blog, Cao Apotheken Tagged With: Cao Apotheken

Previous Post: « Vakbonden boos weggelopen uit overleg Cao Apotheken
Next Post: ChatGPT overtreft artsen in het beantwoorden van medische vragen »

Primary Sidebar

Meer

Leuk dat we in contact zijn! Volg jij al op de socials? Ik hou je op de hoogte via de mail met nieuws als je wilt.

SHOP | BLOG

Ellen Kruize Kok

Zoeken

Blog

  • Apotheek museum (7)
  • Apotheek nieuws (129)
  • Apothekersassistentenblog (388)
  • Blog (304)
  • Boek (57)
  • Boekpromotie op social media (6)
  • Boekrecensies (20)
  • Cao Apotheken (31)
  • ChatGPT (10)
  • Columns (23)
  • Doktersassistentenblog (258)
  • Educated Drugdealer (51)
  • Educated Drugdealer ENG (2)
  • Ellens blog (151)
  • English (8)
  • Get social (9)
  • Hart voor de zorg blog (172)
  • Nieuws (83)
  • Nieuwsbrief (3)
  • Persoonlijk (11)
  • Podcast (7)
  • Publicaties (46)
  • Social media (21)
  • Uitgeverij E&E (71)
  • Vacatures (4)
  • Verhalen uit de apotheek (24)
  • Video (3)
  • Win (1)

Nieuw: Social media voor de huisartsenpraktijk

Social posts voor de huisartsenzorg

Footer

  • Shop
  • Nieuwsbrief
  • Social media
  • Contact
  • Blog

Algemene voorwaarden

Disclaimer

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2023 · Ellen Social