Ik kan helaas niet al jullie vragen beantwoorden, daarom een interview
De Cao Apotheken en dan specifiek over het aanbod wat er nu ligt, bekend gemaakt via FNV en CNV daar wordt veel over gesproken. En er zijn heel wat vragen die leven onder collega apothekersassistenten. Dagelijks ontvang ik veel vragen over de Cao Apotheken. Daarom schreef ik de blog: Komen er nu nog meer zorgen bij? Om die gevoelens en onzekerheden een namens ons allemaal te geven. De reacties zijn geweldig. Hoe kan ik ze het beste omschrijven? We voelen ons verbonden, denk ik.
En ik voel me vereerd dat ik jullie iets van steun kan bieden. Maar ik kan niet alle vragen beantwoorden. Ik probeer de collega’s op de hoogte te houden en hoor graag wat je precies anders zou willen zien. Voor velen is het ‘cao verhaal’ een erg onbekend gebied. En dan nog, als je denk het te snappen is het veel lastige materie. We hebben een apart kopje gemaakt op deze blog over de Cao Apotheken, hier kan je alles lezen wat we de afgelopen tijd hebben geschreven en gedeeld. Je kunt het terugvinden in het menu.
Interview over de perikelen rondom het Cao Apotheken
Dus heb ik een oplossing bedacht. Ik heb hierover een interview gehouden met de FNV.
In dit interview bespreek ik de vragen en zorgen van collega’s en kijk ik hoe de vakbond hierop reageert. Het was een zeer prettig gesprek. Samen met de FNV hoop ik meer duidelijkheid te kunnen bieden over de Cao Apotheken en de impact hiervan op de werknemers binnen de apotheekbranche. Lees verder om meer te weten te komen over dit belangrijke onderwerp.
Apothekersassistenten maken zich al geruime tijd zorgen over hun salaris en de waarde hiervan door alle inflatie. Vanuit werkgevers is een aanbod gedaan naar apothekersassistenten. Dat is via de bonden gecommuniceerd.
Toch is het erg onduidelijk waarop apothekersassistenten deze keuze kunnen baseren. Dit geeft veel zorgen en onrust. Na het plaatsen van de blog ‘Komen er nu nog meer zorgen bij?, kwam ik in contact met FNV.
Interview FNV Zorg & Welzijn: Mitchell Hoogenhout
In dit interview spreek ik met FNV Zorg & Welzijn: Mitchell Hoogenhout over deze kwestie en wat er aan gedaan kan worden om de belangen van de apothekersassistenten te behartigen.
Wat is jouw rol binnen FNV?
Voor de openbare apotheken ben ik cao onderhandelaar, dit ben ik ook voor de cao Huisartsenzorg. Daarnaast ben ik vakbondsbestuurder in de regio Midden-Nederland voor de ziekenhuizen, het UMC Utrecht en diverse GGZ-instellingen.
Hoe lang doe je dit werk al?
Dit werk doe ik sinds 2019, maar ben sinds 2017 in dienst bij de FNV.
Wat motiveert jou om dit werk te doen?
Een arbeidsrelatie is geen gelijkwaardige relatie. Door op te komen voor werknemers (de ‘zwakkere partij’), probeer je iets aan die ongelijkwaardigheid te doen. Daarnaast is het heel belangrijk dat werkgevers bepaalde dingen horen. Werknemers durven dit vaak niet. Het verhaal dan toch vertellen en problemen mee oplossen voor medewerkers is altijd een mooie ervaring. Met een onderhandelingen voor een cao is dat hetzelfde, punten binnen halen die de leden hebben ingebracht is het gevoel van overwinning voor de medewerkers.
Apothekersassistenten hebben het gevoel dat zij minder worden vertegenwoordigd, dan andere beroepen, kan jij die zorg wegnemen of uitleggen hoe dat zit?
Als dat gevoel gebaseerd is op het resultaat, dan klopt dit niet. De inzet van FNV alleen bepaalt niet het resultaat. Wij zetten ons voor elke cao 100% in. Dat is erg afhankelijk van diverse factoren, zoals bijvoorbeeld de financiële situatie binnen een sector, de actiebereidheid van leden en de spreiding van de sector in Nederland. Natuurlijk wordt er binnen FNV gekeken hoe groot een sector is, en het aantal leden binnen een sector. Een grotere sector, met meer leden, heeft ook meer aandacht nodig.
Kan je me iets meer uitleggen over de aanleiding van het gesprek op 6 april over de beloning?
Na het overeenkomen van de vorige cao – met instemming van de leden – is de wereld er heel anders uit komen te zien. Daarom zijn wij eind 2022 hierover het gesprek aangegaan met werkgevers. Tot onze verbazing, waren zij ook bereid de lonen te verhogen maar ze moesten kijken hoe ze dit gingen doen. Er liepen namelijk ook gesprekken met zorgverzekeraars op dat moment. Waarom het gesprek dan pas op 6 april jl. heeft plaatsgevonden, is mij niet geheel duidelijk. Maar klaarblijkelijk moesten de werkgevers heel goed nadenken.
Wat is het verschil met onderhandelingen en dit gesprek?
Bij een onderhandeling kan je helemaal opnieuw beginnen. Alle onderwerpen, alle artikelen, liggen open voor een gesprek en een aanpassing. Dat doe je als een cao (het collectieve contract) is geëindigd. Bij dit gesprek waren er al afspraken gemaakt tussen partijen in de vorm van een cao. Aanvullende afspraken kunnen dan wel, maar dan moeten partijen het daar wel mee eens zijn met elkaar. Als vakbonden een dergelijk voorstel zouden afwijzen, zullen werkgevers terug grijpen op de afspraken die vorig jaar zijn gemaakt. Dat maakt de situatie anders dan als er helemaal nog geen afspraken zouden zijn geweest.
Wat zijn de gevolgen van een ja op dit voorstel of aanbod voor 10 jaar en voor 30 jaar?
Een structurele salarisverhoging telt door tot het einde van het dienstverband. Toekomstige verhogingen tellen hierbij weer bij op. Dus dit blijft oneindig lang doortellen. Als er volgend jaar een verhoging komt van bijvoorbeeld 3%, is die verhoging hoger als er nu 5% wordt geaccepteerd dan over een loon dat met 2,5% omhoog gaat. Daarnaast tellen alle verhogingen ook mee voor het pensioen. Ook de loonsverhoging is weer pensioengevend.
Als leden het voorstel afwijzen, blijft de pensioenpremie dan voor altijd op 30,45%?
Nee, die garantie kan ik niet geven. Dit voorstel maakt duidelijk dat de werkgevers een verlaging van de pensioenpremie hoog op de agenda hebben staan. Net als de leden bij vakbonden, hebben ook de leden bij werkgeversverenigingen een wensenlijstje bij elke cao-onderhandeling. Voor 2024 zal de premie weliswaar 30,45% blijven, maar werkgevers kunnen als voorstel hebben om het daarna alsnog te verlagen. En tijdens onderhandelingen is het geven en nemen, en kan besloten worden om het tegen iets anders ‘uit te ruilen’. In dit voorstel krijgt men er tenminste nog 2,5% extra loonsverhoging voor terug. Als het nu niet lukt, is de kans groot dat werkgevers het de volgende keer opnieuw zullen proberen. En het is geen garantie dat ze dan een beter voorstel zullen doen.
Waar komt de uitspraak ‘take it or leave it’ vandaan?
Dat er niet onderhandeld kan worden. Er bestaat namelijk al een stapel met afspraken, waaronder het loon. Werkgevers zijn bereid daar een aanvulling op te doen, maar als je het niet accepteert, val je terug op de vorige afspraak.
Het lijkt erop dat zorgverzekeraars niet bereid zijn om meer te betalen aan apotheken als assistenten niet aantoonbaar meer salaris ontvangen? Is dat bij jullie bekend?
Dat is bij ons bekend, al is dit het beroemde ‘kip en ei’ principe. Want werkgevers durven die gok ook niet te nemen. Gaan er veel apotheken failliet op het moment dat ze de verhoging niet mogen doorberekenen? Wij weten het niet. Wij stellen ons altijd op het standpunt dat het ons niet erg uit maakt waar het vandaan komt, als er maar een fatsoenlijke loonsverhoging komt voor de medewerkers, mits we in onderhandeling zijn.
Waarom is het niet mogelijk om 1 mei te staken?
Mogelijk is het wel, maar de vakbonden organiseren het niet. Het zou namelijk raar zijn als vakbonden gaan staken tegen een afspraak die zij – na instemming van de leden – overeengekomen zijn met de werkgevers. Andersom zou het ook raar zijn, als leden niet instemmen met de cao, maar wij zouden toch ondertekenen.
Welke risico’s brengt staken dat met zich mee?
Als het door de bonden georganiseerd wordt, eigenlijk alleen dat het loon wordt ingehouden, maar daar kennen de bonden een stakingskas voor. Maar dat geldt niet als de bonden het niet organiseren. Daarnaast kan het als onrechtmatige staking bestempeld worden, dan mag je niet staken. Ga je dan toch door met staken, kan dat hele vervelende consequenties hebben.
Wanneer kunnen we of adviseer je om wel te staken?
Het kan altijd, maar ik adviseer het pas te doen op het moment dat de vakbonden de staking organiseren.
Trekken jullie ook samen op met andere vakbonden?
Zeker, FNV en CNV werken nauw samen bij deze cao.
Hoe kunnen we duidelijk maken wat we voor de nieuwe cao onderhandelingen begin 2024 willen bereiken?
Vakbonden zullen een aantal maanden voor het einde van de cao de wensen ophalen bij hun leden. Dat is het moment om de wensen kenbaar te maken. Maar het blijft een wensenlijst, tijdens onderhandelingen is het soms geven en nemen en niet elke wens zal worden ingewilligd.
Zijn er andere effectieve manieren om actie te voeren?
Er zijn zeker andere manieren om te laten horen dat je een betere cao wilt. Dit zou kunnen door minder harde acties dan staken. Dit mag vaak ook eerder. Dit kan bijvoorbeeld door een spandoek op te hangen in de apotheek, of allemaal een soort protestshirt aan te doen gedurende een hele dag of een hele week. Of juist op het moment dat er gesprekken zijn over de cao.
Er zijn veel collega’s die zo teleurgesteld zijn, dat ze nu nog sneller op zoek gaan naar een andere baan. Zijn werkgevers zich hiervan bewust?
Ik weet niet of de werkgevers dit ook daadwerkelijk beseffen. Natuurlijk wordt er gekeken naar de lonen van de ziekenhuizen, die nu ook per maand erg uit gaan lopen op de openbare apotheken. En natuurlijk hebben wij ze hierop gewezen. Maar of die bewustwording er daadwerkelijk is, weet ik niet. Wellicht dat ze dat volgend jaar zien als er veel mensen daadwerkelijk zijn overgestapt.
In contact blijven
Hartelijk dank voor je openheid en tijd Mitchell. Heb jij nog meer vragen over het voorstel, voordat je een beslissing wil nemen? Je mag ze altijd stellen aan de vakbond en je kunt ze ook stellen aan SBA. Heb je wat aan dit interview, dan horen we dat graag in de reactie of door het te delen met collega’s.
Acties
Het blijkt dus dat we T-shirts aan kunnen doen en spandoeken op kunnen hangen! Dat doen ze in andere branches ook dus waarom doen wij dat niet? Die T-shirts kan ik wel maken natuurlijk. Dus laat het me vooral weten en stuur me een e-mail met een voorstel voor wat we erop kunnen zetten. Dan kom ik er bij jullie op terug.
Ps. We zijn ook bezig met T-shirts voor #weslikkenhetnietlanger en we hebben ze al klaar voor: We zijn de macht van de zorgverzekeraars zo zat. Die staan in de shop. Nu ook T-shirts en tassen met de opdruk: De Cao apotheken
is een bittere pil
Natuurlijk vind ik het fijn als we in contact blijven over zaken die voor jullie belangrijk zijn. Van wie hoor ik het anders? Dus mail me vooral als je denk dat ik iets voor je kan betekenen. En ik hoop dat jullie me prachtige anekdotes blijven sturen voor de apothekersassistentenblog. Want die mis ik nu wel een beetje en er is genoeg om lol over te hebben. 😉
Heel veel liefs, Ellen
Apothekersassistent, Bevlogen business consultant online communicatie
#socialmedia #plezier #resultaat #content #training #ChatGPT
Ellen schreef het boek Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek om patiënten te laten zien hoe het werkt achter de balie in de
apotheek.
Ellen schrijft aan een nieuw boek: Get Social | Hoe kom jij in verbinding met jouw patiënten online?
Volg ons op de apothekersassistentenblog: