Nieuwsbrieven via Mailchimp naar Mailpoet wat zijn mijn ervaringen
De nieuwsbrief strategie
Mailchimp was gratis tot 2000 e-mailadressen, maar dat gaat veranderen. In deze blog deel ik mijn ervaringen en ik wil je adviseren strategische keuzes te maken.
Veel ondernemers waar ik mee werk maken gebruik van een gratis account via Mailchimp. Dat deed ik voorheen ook voor de doktersassistentenblog en apothekersassistentenblog. Het was immers een hobby. Je kon tot 2000 mensen gratis in je nieuwsbrief zetten en dat was voor mij in het begin prima. Tot ik al snel veel meer dan 2000 inschrijvingen kreeg. Toen werden de blogs het een uit de hand gelopen hobby en moest ik gaan betalen. Daarom besloot ik vorig jaar over te gaan tegelijk met de bouw van mijn nieuwe website ellensocial.nl, waar ik alles onder zou brengen, ook de e-mailadressen over te zetten naar Mailpoet. Ik heb daarvoor stevig op moeten ruimen en ik ben abonnees verloren. Schrijf je hier in voor mijn nieuwsupdates als je niet mee bent gegaan naar de nieuwe account.
Inmiddels is er bekend gemaakt dat Mailchimp alleen nog gratis gebruikt kan worden tot 500 e-mailadressen.
Helaas pindakaas
Het overzetten van e-mailadressen van het ene naar het andere systeem of binnen hetzelfde systeem binnen een ander account geeft altijd problemen. Van Mailchimp naar Mailpoet en ook van mailchimp naar mailchimp geeft altijd ruis. Als je voor het eerst e-mails gaat versturen komen er een hoop berichten niet door de spamfilters. Want er is tegenwoordig opt-in (opt-in =bevestiging via e-mail) en die is heel streng. Je verliest altijd een aantal abonnees. Dat is vervelend.
Je verliest abonnees, dus mensen. En dat vind ik zo jammer. Mensen waar ik vaak even chatte of belde. Ook als je het account in stelt en de officiële verificatie doet blijft dat een probleem bestaan. Dus denk goed na voor je een keuze maakt om over te stappen of doelgroepen te verdelen over meerdere accounts. Wij Hollanders houden nou eenmaal van gratis en ik weet dat het gebeurt. En dat kan ook prima, maar informeer mensen vooraf dat je over stapt. Misschien wel meerdere keren, want niet iedereen leest het meteen.
Mijn doelstelling
Ik wil heel graag intensief contact met mijn doelgroep. Ik heb liever een kleine club interactieve volgers waarmee we samen de community ’s zoals ik hierboven noemde onderhouden, dan mensen die toch niets bijdragen. Mijn nieuwsbrief is gratis voor lezers, maar niet voor mij. Ik betaal voor het onderhouden van de website, voor het nieuwsbriefsysteem en ik steek er veel tijd en moeite in. Ik wil graag betalen, maar dan wel voor kwaliteit.
Winst
Het netwerk dat je hebt opgebouwd in al die jaren wordt door velen die een nieuwsbriefaccount hebben niet goed onderhouden. Zo zou je één keer per maand of twee keer per jaar, je adressen moeten opschonen. Om de prestaties van account optimaal te houden. Mensen die je nieuwsbrieven al een half jaar niet openen kan je eruit halen als dat beter past binnen jouw doelstellingen. Wel in die van mij. En door dat te doen, stijgen de prestaties. Voor elke organisatie is dat weer anders.
Overstap
Zelf ben ik overgestapt en ik heb er geen spijt van. De integratie met mijn de website is heel prettig werken via Mailpoet. Ben jij blij met mijn nieuwsbrief? Laat dan een review achter via Google.
Concrete tips:
- Geef ruim op tijd, meerdere keren aan, dat je overstapt
- Laat mensen zelf inschrijven en (opt-in) bevestigen in het nieuwe systeem/account, leg dat uit.
- Laat via de je website en je socials weten dat je over stapt of stuur een mail vanuit het oude systeem.
- Wat is je doel en doelgroep met jouw nieuwsbrief? Dit is een mooie mogelijkheid om die nog even opnieuw onder de loep te nemen.
- Ruim het bestand eens lekker op. Je hebt immers alle data daarin zitten. Je weet wie nooit opent. Je weet wie inactief is.
Vind je het wel of niet leuk om wat te lezen over mijn werk als business consultant online communicatie? Dat hoor ik graag.
Wil je meer weten of op de hoogte blijven schrijf je dan in voor mijn nieuwbrief. Via het onderwerp ‘Social media’ krijg je alleen berichten zoals deze blog. Maar als je alles wilt horen dan kan dat ook kies zelf een onderwerp.
Voor ik het vergeet te zeggen
Ik ben bezig om een training te ontwikkelen over social media. De eerste is gratis, maar alleen voor trouwe volgers. Ik heb een apart kopje in mijn website gezet waarin de training neerzet. Hier kan jij je opgeven om bericht te krijgen wanneer deze training beschikbaar is. Ik hoop dat ik op jullie steun kan rekenen. Het is gratis, maar het kost me tijd en moeite om het te maken.
Wil je me helpen?
Deel dit bericht met een vriend of collega, of deel hem op sociale media.