Met doktersassistent Sem besprak ik een situatie waar veel collega’s zich in zullen herkennen. Het voeren van gesprekken en het verlenen van zorg kost tijd en energie. Wij zorgen vanuit ons hart. Wij proberen zo goed mogelijk te helpen. Vrijwel dagelijks hebben we gesprekken die hier op lijken. Wij zijn er niet om de les te lezen, maar we willen zorg verlenen. Daarom delen we deze casus graag met onze patiënten om ze inzicht te geven in hoe een gesprek kan verlopen.
Doktersassistent Sem
De telefoon gaat, meneer Gerards is op leeftijd, hij belt hoestend en proestend naar de praktijk. Je kunt meteen horen dat hij zich niet prettig voelt. Dit merk ik dan ook meteen. Zijn toon is bijzonder vervelend te noemen. Hij eist dat er direct een recept voor een hoestdrankje gestuurd wordt naar de apotheek.
Een hoestdrank is zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar. Voordat ik handel, vraag ik hem naar zijn klachten. Dan weet ik zeker dat ik het juiste advies kan geven. Wij noemen dat ook wel uitvragen.
Meneer Gerards geeft aan dat hij hoest, neusverkouden is, er is heel veel slijmvorming, hij heeft koorts rond de 39.5 graden en hij is ietwat benauwd. Op de vraag of meneer al een zelftest gedaan reageert hij verbaal zeer agressief. Hij geeft aan dat hij een Covid vaccinatie gehaald, dus hij kan, naar eigen zeggen, geen corona krijgen. Aan mij de taak om in alles rust aan meneer uit te leggen dat hij ondanks de vaccinatie toch corona kan krijgen. Het is dan vaak een milde versie. Prompt verbreekt meneer boos de verbinding.
Als je ziek bent reageer je vaak anders en ben je niet je vrolijke zelf daar heb ik alle begrip voor. Ik kon meneer Gerards op deze manier niet helpen, het voelt niet fijn, zeer teleurstellend, maar toch moet ik verder met mijn werk. Er zijn tal van telefoontjes die in de wacht staan.
Na een uurtje komt meneer hoestend en proestend de praktijk binnen lopen… of ik ff kan helpen met de zelftest…
Heb jij een soortgelijke situatie meegemaakt?
Of heb je tips? Reageer dan via onze socials op deze blog. Wil je een eigen anekdote insturen, dat vinden we heel fijn om te delen.
Meer van deze blogs lezen?
Op 18 november 2022 is mijn tweede boek verschenen: Verhalen uit de apotheek hierin staan verhalen van zorgverleners in diverse disciplines. Bestellen kan hier.
Versterk de online relatie met bezoekers en patiënten
Deel waardevolle informatie met patiënten via jullie eigen socials of website of de nieuwsbrief. Een voorbeeld zie je hier:
WAAROM WE IN DE WINTER SNELLER VERKOUDEN WORDEN
Heb je de gratis poster/presentatie voor decemberdrukte al?
Download hem hier snel via ellensocial.nl
Blijf op de hoogte van nieuwe blogs van collega’s via onze updates.