• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Zorgblogger | Communicatieadviseur | Ondernemer | Schrijver | Voormalig apothekersassistente

  • Home
  • Blog
    • Ellens blog
    • Social media
    • Apothekersassistentenblog
      • Boek
      • Dag van de apothekersassistent
      • Stuur je leukste anekdotes in
    • Doktersassistentenblog
      • Social media – Huisartsenpraktijk
      • Dag van de doktersassistent
    • Uitgeverij E&E
      • Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
    • English
    • Hart voor de zorg blog
  • Nieuws
    • Actiecomité apothekersassistenten demonstratie
    • Nieuws van Ellen
    • Apotheek Nieuws
    • Gezondheid
    • Huisartsenzorg
  • Trainingen
    • Training social media apotheek
    • Training social media training praktijk
  • Diensten
    • Social Media
    • Social media – Huisartsenpraktijk
    • Online communicatie
    • Vacatures
    • Reviews
    • Uitgeverij E&E
      • Aanmelden als proeflezer
      • Boekrecensies
      • Boeken
        • Educated Drugdealer
        • Verhalen uit de apotheek
        • Get Social
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Over Ellen
    • Contact
    • Reviews
    • ENG
    • VIP’s only
    • Socials
    • Nieuwsbrief
    • Stuur je leukste anekdotes in
    • Publicaties
    • Samenwerken
Home » ZORGVERLENERS KRIJGEN MES OP DE KEEL | METRO NIEUWS

ZORGVERLENERS KRIJGEN MES OP DE KEEL | METRO NIEUWS

13 april 2022 / by Ellen Social / Leave a Comment

Geplaatst op 12-03-2019 | Alarmerende koppen verkondigden het nieuws gisterochtend: doktersassistenten zijn steeds vaker het doelwit van dreigementen en geweld. De assistenten zelf kijken er niet van op, dit is hun dagelijkse realiteit. Bovendien reikt dit probleem verder dan de wachtkamer.

Te hoge prijs
„Het gebeurt gewoon heel vaak. Ik ben zelf al eens met een mes bedreigd”, zegt Ellen Kruize. Ze maakte het mee als apothekersassistente en kan uit eigen ervaring meepraten over het toenemende geweld. „Er kwam een man binnen bij de apotheek. Ik wist dat hij ziek was en de psychische zorg die hij kreeg, was niet toereikend. Hij wilde per se een specifiek medicijn hebben. Ik stond achter de balie en moest hem vertellen dat dit niet werd vergoed. Hij flipte volledig. Later die dag kwam hij terug met een mes. Ik schrok mij kapot natuurlijk en riep mijn collega’s erbij. Dit heeft hem gelukkig weten af te schrikken.”

Het was niet de eerste keer dat Kruize werd bedreigd, ook niet de laatste. Die dag zijn er geen gewonden gevallen, maar zo loopt het niet altijd af. „Zo’n bedreiging maakt je behoorlijk verward. Je vraagt je af waarvoor je het doet. Is dit de prijs de je moet betalen om je werk uit te oefenen?”

Kogelwerend glas
Kruize beheert verschillende pagina’s op sociale media voor mensen uit de zorg. Op één van haar pagina’s deelde zij een artikel over een man die werd veroordeeld nadat hij een apotheker belaagde. „Het moet niet gekker worden. Nog even en we staan met vesten aan achter kogelwerend glas”, reageert Sandra Wols onder het bericht. Kruize lacht erom, maar niet van harte: „In het buitenland is dit al geregeld het geval.”

Nadat in november vorig jaar een assistente op de huisartsenpost in het Limburgse Venray werd bedreigd en bespuugd, besloot de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten (NVDA) te onderzoeken hoe vaak dit voorkomt. Wat blijkt: zestig procent van de doktersassistenten had in de afgelopen twee jaar te maken met geweld. Ruim 43 procent denkt dat het geweld ook nog eens toeneemt.

Kees Gillis, voorzitter van de NVDA, noemt de cijfers schokkend. „We hadden wel een vermoeden. Maar dat het probleem zo heftig is, daar schrikken we van. Patiënten hebben duidelijk kortere lontjes en verwachten nu dat zij 24/7 zorg kunnen krijgen. Die agressie is afkomstig uit alle leeftijden en beroepsgroepen, daarin is geen onderscheid.”

Wekelijks bedreigingen
Vanuit het werkveld zelf klinkt minder verbazing. „Ik heb wekelijks te maken met scheldkanonnades en bedreigingen, soms zelfs dagelijks”, zegt Moha Naseri. Als triagist op de spoedeisende hulp is Naseri het eerste aanspreekpunt voor patiënten die bellen met een probleem. Hij moet vervolgens een inschatting maken of de klachten echt spoed hebben.

Die beslissing maakt hij niet zomaar; hij moet zich aan uitgebreide regels houden. „Als ik een patiënt geen doorverwijzing geef terwijl dit wel nodig bleek, kan ik voor de kantonrechter verschijnen. Aan de andere kant: als ik mensen onnodig doorstuur, word ik door de huisarts op mijn vingers getikt.”

Geleidelijk erger geworden
Het probleem komt overal voor, niet alleen op de spoedeisende hulp of in de grotere steden. Gonnie de Vries is doktersassistent in het Flevolandse Swifterbant: „Ik werk bij een huisartsenpraktijk in een dorp. Zelfs daar komt het voor. Ik doe dit werk al tien jaar en zag het geleidelijk erger worden. Vloeken, schelden, ze maken je overal voor uit. Soms heb je nog geen goedemorgen gezegd en dan begint het al omdat ze anderhalve minuut in de wacht hebben gestaan.”

Over oplossingen heeft iedereen zo zijn ideeën. „Patiënten moeten beter worden opgevoed en voorgelicht door hun eigen huisarts”, zegt triagist Naseri. „Zij moeten snappen wat er urgent is of levensbedreigend is en vertrouwen op het advies dat wordt gegeven.” Tot die tijd wordt vooral geprobeerd om de assistenten in het veld te wapenen tegen de agressie. „We bieden trainingen aan in weerbaarheid en de-escaleren, maar dat is natuurlijk geen oplossing voor het probleem”, zegt Kees Gillis van de NVDA. „We moeten gewoon af van de verhuftering in de maatschappij en toe naar wellevendheid.”

 

Ellen Kruize: Er moet een eind komen aan de acceptatie van agressie. Daar kunnen wij zelf iets in doen. We moeten meer vertellen over ons werk. We moeten de verhalen over agressie delen. We mogen duidelijke grenzen stellen en patiënten daarvan op de hoogte brengen. Praat er met elkaar over en onderneem actie als team. Nederland staat op één als het gaat om agressie in Europa. Dat moet toch veranderen?

 

In mijn boek Educated Drugdealer vertel ik zelf over wat ik mee maakte aan de balie (hoe deze bovenstaande situatie is verlopen) en collega’s delen wat hen is overkomen. Dit moet stoppen,

bron: metronieuws.nl – Tim van der Steen

Updates ontvangen?

Onderwerp *

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen. ENG - Please check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

Updates ontvangen?

Onderwerp *

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen. ENG - Please check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

Filed Under: Apothekersassistentenblog, Blog, Doktersassistentenblog, Ellens blog, Nieuws, Publicaties

Previous Post: « COLUMN UA MAGAZINE – VAKBLAD VOOR APOTHEKERSASSISTENTEN 2022 – 02
Next Post: Ik heb het schrijven nogal onderschat »

Primary Sidebar

Meer

Leuk dat we in contact zijn! Volg jij al op de socials? Ik werk graag samen. Ik hou je op de hoogte via de mail met nieuws als je wilt.

SHOP | BLOG

Zoeken

Blog

  • Apotheek museum (7)
  • Apotheek nieuws (100)
  • Apothekersassistentenblog (311)
  • Blog (236)
  • Boek (56)
  • Boekpromotie op social media (6)
  • Boekrecensies (19)
  • Columns (9)
  • Doktersassistentenblog (211)
  • Educated Drugdealer (49)
  • Educated Drugdealer ENG (2)
  • Ellens blog (114)
  • English (8)
  • Get social (1)
  • Hart voor de zorg blog (144)
  • Nieuws (72)
  • Nieuwsbrief (3)
  • Persoonlijk (3)
  • Podcast (6)
  • Publicaties (44)
  • Social media (9)
  • Uitgeverij E&E (68)
  • Vacatures (3)
  • Verhalen uit de apotheek (24)
  • Video (3)

Nieuw: Social media voor de huisartsenpraktijk

Social posts voor de huisartsenzorg

Footer

  • Shop
  • Nieuwsbrief
  • Social media
  • Contact
  • Blog

Algemene voorwaarden

Disclaimer

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2023 · Ellen Social