• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Social media | Podcaster | Zichtbare zorgverleners |

  • Home
  • Academy
    • Masterclass: Starten social media (gratis)
      • Hou me op de hoogte
      • Reviews
    • Masterclass: De Duurzame Apotheek
      • Gratis stappenplan duurzaam
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Get Published
    • Get Social
  • Downloads
  • Gratis
    • Masterclass: Social media in de zorg
    • Lid worden
    • Boek downloaden
    • Duurzaam stappenplan downloaden
    • Stappenplan eczeemzorg
  • Agenda
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Ellen
    • Reviews
    • Diensten
      • Reviews
      • Academy
      • Social Media
    • Boeken
      • Gratis download Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
      • Verhalen uit de apotheek
    • Socials
    • Mis niets!
    • Contact
    • Vacatures
  • Publicaties
    • Columns
    • Podcast
    • Blog
      • Profs aan het woord
      • FarmacieConnect
        • Dag van de apothekersassistent
      • DoktersassistentConnect
        • Dag van de doktersassistent
      • Social media
Home » Waarom goede medewerkers vertrekken en zelfleiderschap

Waarom goede medewerkers vertrekken en zelfleiderschap

23 januari 2024 / by Ellen Kruize Kok / Leave a Comment

Werkplezier – De balans van leiderschap en zelfleiderschap

Medewerkers verlaten vaak hun leidinggevende niet hun baan…

In aanloop naar de Dag van Werkplezier in de Zorg (31-1-2024) wil ik graag stilstaan bij een essentieel aspect van onze beroepen: het behouden van getalenteerde medewerkers in het team en het creëren van een werkomgeving waar werkplezier centraal staat. Daar zijn we samen verantwoordelijk voor.

Productiviteit versus tevredenheid
Een gezonde en prettige werkomgeving is de spil van productiviteit en tevredenheid op de werkvloer. In de zorgsector, waar toewijding en betrokkenheid essentieel zijn, is werkplezier van onschatbare waarde. In 2016 deelde ik een blog waarin de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers centraal stond. Hoewel dit perspectief cruciaal is, wil ik benadrukken dat werkplezier niet uitsluitend rust op de schouders van leidinggevenden. Afgelopen jaar volgde ik een opleiding over leiderschap, ik ben me weer meer bewust van mijn eigen rol en ik wil graag wat zaken met jullie delen. En ik hoor natuurlijk graag of je er iets aan hebt. Ik deel ook een boekentip voor medewerkers en leidinggevenden onderin deze blog.

Leiderschap is ontegenzeggelijk een belangrijke factor, maar werkplezier is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het is een samenspel tussen medewerkers en hun leidinggevenden, waarbij beide partijen actief bijdragen aan een inspirerende en ondersteunende werkomgeving. Laten we duiken in enkele fundamentele elementen die bijdragen aan werkplezier, waarbij we erkennen dat het niet alleen gaat om wat de leidinggevende doet, maar ook om hoe medewerkers hun eigen invloed kunnen uitoefenen op hun werkgeluk.

  1. Balans:
    Een gezonde balans in werkuren is niet alleen een taak voor leidinggevenden. Medewerkers hebben ook de verantwoordelijkheid om hun grenzen aan te geven en te streven naar een werkschema dat hun welzijn bevordert. Zo was er onlangs een vraag in onze groep met apothekersassistenten. Een medewerker stelde via de Facebookgroep een vraag: ‘Iemand ervaringen met minder werken als 3 volle dagen? Mag een werkgever je aanvraag tot minder werken weigeren?’ De reacties lopen erg uit een. Balans bestaat niet alleen uit uren, maar het is er wel een onderdeel van.
  2. Erkenning:
    Terwijl leidinggevenden moeten erkennen, kunnen medewerkers ook een cultuur van waardering onderling bevorderen. Het delen van successen en complimenten draagt bij aan een positieve sfeer. Hoe doen jullie dat? Een idee hiervoor is: Introduceer regelmatige feedbacksessies waarin teamleden elkaar kunnen vertellen wat ze waarderen in elkaars werk.
  3. Betrokkenheid:
    Actieve betrokkenheid bij het werk en het opbouwen van positieve relaties is een gedeelde verantwoordelijkheid. Medewerkers kunnen hun bijdragen laten zien en open communicatie stimuleren. Ook meteen zaken bespreken als ze elkaar zien. Niet rond blijven lopen met vragen.
  4. Betrouwbaarheid:
    Het nakomen van afspraken is een tweerichtingsverkeer. Zowel leidinggevenden als medewerkers dragen bij aan een cultuur van betrouwbaarheid en respect voor gemaakte afspraken. Wees ook niet bang om elkaar hierop te wijzen.
  5. Ondersteun elkaar:
    Medewerkers kunnen ook een rol spelen in het creëren van een ondersteunende omgeving door collega’s te ondersteunen en bij te dragen aan een positieve teamdynamiek. Elkaar helpen. Een luisterend oor, kan al zoveel doen.

Dit is geen strijd tussen medewerkers en leidinggevenden, maar eerder een gezamenlijke inspanning om een omgeving te cultiveren waar werkplezier centraal staat. Door bewust samen te werken aan deze fundamenten, kunnen we een zorgomgeving creëren waarin iedereen gedijt en bijdraagt aan het welzijn van elkaar.

Mooi om even bij stil te staan als we de Dag van Werkplezier in de Zorg (31-1-2024) naderen. Je mag deze afbeelding uiteraard gebruiken op de socials.

In aanloop naar de Dag van Werkplezier in de Zorg wil ik graag stilstaan bij een essentieel aspect van onze beroepen: het behouden van getalenteerde medewerkers en het creëren van een werkomgeving waar werkplezier centraal staat.

Heb jij nieuws stuur me dan een e-mail.
Oja, de boeken tip komt 28 februari online op de blog met de titel: Zelfleiderschap een fundamenteel aspect van werkplezier.

Liefs,
Ellen

Ellen Kruize Kok auteur van de boeken Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek. En maker van de Educated Drugdealer Podcast, luister via Spotify of YouTube (gratis) of volg op de socials. Bekijk alle gratis downloads in de shop!

Mijn oude blog:
https://ellensocial.home.blog/2019/10/16/11-redenen-waarom-goede-medewerkers-vertrekken

Filed Under: Blog, DoktersassistentConnect, Ellen, FarmacieConnect, Hart voor de zorg blog

Previous Post: « Missie en Visie van de Educated Drugdealer Podcast
Next Post: FNV: 22 januari heeft het tweede overleg plaatsgevonden over een nieuwe Cao Apotheken »

Primary Sidebar

Ellen Social

Jouw steun betekent veel!

Er zijn super veel gratis downloads in de shop. Bezoek de SHOP of luister de PODCASTS, lees onze BLOG, volg op de SOCIALS of MIS NIETS.

LinkedIn views: +3.778.553 Face/insta views:
+4.7 miljoen
Vaste volgers: +100.563 Verkochte boeken: +5400

Gratis

  • Masterclass social media in de zorg
  • Posters om te downloaden
  • Eerste 20 pagina’s van mijn boek
  • Stappenplan Eczeem
  • Stappenplan Duurzaam werken

Zoeken

Blog

  • Academy (19)
  • Apotheek nieuws (177)
  • Blog (639)
  • Boek (76)
  • Boekrecensies (21)
  • Cao Apotheken (132)
  • Columns (42)
  • DoktersassistentConnect (506)
  • Duurzaamheid (12)
  • Eczeem (1)
  • Educated Drugdealer (109)
  • Ellen (385)
  • Farmaceutisch Erfgoed (22)
  • FarmacieConnect (779)
  • Farmacogenetica (1)
  • Hart voor de zorg blog (193)
  • Medicijntekort (17)
  • Nieuws (124)
  • Podcast (58)
  • Profs aan het woord (20)
  • Publicaties (64)
  • Social media (51)
  • Stichting Farmaceutisch Erfgoed (19)
  • Triagist (2)
  • Uitgeven (92)
  • Vacatures (8)
  • Verhalen uit de apotheek (41)
  • Video (28)
  • Win (17)

Footer

Aanbod
Masterclass
Online training
Lezing
Brainstormsessie

Menu
Shop
Nieuwsbrief
Podcast
Social media
Contact
Blog

Disclaimer
Algemene voorwaarden

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2025 · Ellen Social