• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Social media | Podcaster | Zichtbare zorgverleners |

  • Home
  • Academy
    • Masterclass: Starten social media (gratis)
      • Hou me op de hoogte
      • Reviews
    • Masterclass: De Duurzame Apotheek
      • Gratis stappenplan duurzaam
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Get Published
    • Get Social
  • Downloads
  • Gratis
    • Masterclass: Social media in de zorg
    • Lid worden
    • Boek downloaden
    • Duurzaam stappenplan downloaden
    • Stappenplan eczeemzorg
  • Agenda
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Ellen
    • Reviews
    • Diensten
      • Reviews
      • Academy
      • Social Media
    • Boeken
      • Gratis download Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
      • Verhalen uit de apotheek
    • Socials
    • Mis niets!
    • Contact
    • Vacatures
  • Publicaties
    • Columns
    • Podcast
    • Blog
      • Profs aan het woord
      • FarmacieConnect
        • Dag van de apothekersassistent
      • DoktersassistentConnect
        • Dag van de doktersassistent
      • Social media
Home » Waar is de PHARMA DEFENCE FORCE?

Waar is de PHARMA DEFENCE FORCE?

11 augustus 2022 / by Ellen Kruize Kok / Leave a Comment

Word je daar ook zo moe van? Als apotheekmedewerker ben je telkens de gebeten hond. Het ligt nooit aan een ander maar altijd aan jou.

Hoe vaak komt het niet voor dat er een patiënt voor je neus staat maar je hebt geen recept gehad? Nou ik kan je zeggen, veel te vaak. Een paar weken geleden was ik het zo zat dat wij zijn gaan turven. En dan kom je op het schrikbarende aantal van 25 op die bewuste vrijdag.

Al naar gelang wat er gewenst is geven wij het of meteen mee of gaan we bellen met de huisartsenpraktijken danwel ziekenhuizen wat het moet zijn. Gegeven de bereikbaarheid van de voorschrijvers is dat dus 25 keer 10 minuten is 250 minuten, is 4 uur, is 0,5 FTE. Ja doei. Kortom wij bellen niet meer. Einde oefening. Patiënt mag zelf gaan bellen. Geen doen meer. Vervolgens bellen ze de assistente en horen ze dat er echt een recept is gestuurd. Jaja, nou echt niet. In 99 % staat het recept wel in het HIS maar is het niet verzonden naar de apotheek. Staat de client dus voor de 2e keer voor je snufferd, weer geen recept. Bel je op overleglijn, als die er al is, word je weer in de parkeerstand gezet. Bel je de spoedlijn, is men geïrriteerd dat je de spoedlijn misbruikt. Overigens ook tot 2 keer toe meegemaakt dat de spoedlijn niet eens wordt opgenomen. Bel je de 06 van de arts….Nou dat doen we alleen als het echt maar dan ook echt niet anders kan. Na 17 uur dus. En die bewuste vrijdag is zelfs iemand voor de 3e keer naar de apotheek gekomen. Nog steeds geen recept en het zou echt verzonden zijn. Echt niet dus. Chlooramfenicol oogzalf maar zo mee meegegeven. Het recept kwam uiteindelijk maandagmorgen. Zucht.

Ondertussen heb je de grote mond van de client alweer getrotseerd en dat voor de tigste keer. Hoe moeilijk kan het zijn om een recept door te sturen? Eveneens bij de ziekenhuizen of privé klinieken. Verkeerde apotheek, ja het lukt niet, geen idee waarom, dan maar via de gewone mail. Ook dat gaat fout, fax dan? Oeps dat is een vies woord. Wij hebben dat ding nog steeds en wij blijven dat ding ook gebruiken. Gewoon omdat het in sommige gevallen best handig is. Het bizarre is dat wij nu meermaals benaderd zijn door particulieren of ze bij ons mogen faxen. Omdat scannen en mailen blijkbaar in voorkomende gevallen niet kan/mag. Doen we helemaal gratuit.

Nog even doorzeuren dat het aan de apotheek ligt. Lekker blaffen: U heeft het foute medicijn afgeleverd! Nobody is perfect en dus wij ook niet maar in 99% van de gevallen is simpelweg fout voorgeschreven. Het klinkt als je weet wel. Codeine in plaats van colchicine. Dat soort dingen. Verkeerd herhaald. En als wij al de boosdoener zijn dan komt dat bij de receptcontrole wel boven water: 1-2 keer per jaar ofzo. Dan bellen we zelf wel. Een andere variant daarop is dat wij onrechtmatig bij de verzekeraar gedeclareerd hebben. Ja hoor. Je krijgt een recept, je schrijft het aan het eind van de maand aan en begin van de volgende maand hangen ze al met een grote mond aan de telefoon. Ik heb het nooit gehad. Neen, dat klopt. Het ligt hier nog. Blijkbaar was de blaasontsteking vanzelf overgegaan. Krijg het heen en weer denk je dan. Vervolgens crediteer je natuurlijk en dan bellen ze de maand erna, of zelfs maanden daarna, om te blaffen dat je het niet gecorrigeerd hebt. In 99,9% van de gevallen is het dus wel gebeurd maar begrijpen ze de afrekeningen van de verzekeraar niet. Ondertussen heb je dus wel weer een half uur met de bewuste verzekeraar aan de lijn gehangen met alle geneuzel over de AVG erbij.

We hebben het nog niet eens gehad over het preferentiebeleid en de geneesmiddeltekorten. Het moet van jullie, dat andere merk. Sinds ik dat gebruik voel ik mij hondsberoerd. Belachelijk gewoon. Wat een kut land. Kut apotheek. Ik bestel wel online. Daar komt de schuttingtaal om de hoek. Die online apotheek heeft het natuurlijk ook niet.

Tsja en dan de publiciteit over agressie in de apotheek. Inmiddels Kamervragen. ZN gaat praten met de assistentes. Joehoe. Praatjes vullen geen gaatjes. Wordt een begripvol gesprek. Maar het gaat natuurlijk om de zorgkosten en die moeten zo laag mogelijk. Dus ander beleid. No way. Jammer dat je in het afvoerputje van de zorg werkt. Dikke lul drie bier. Excusez moi le mot. Gewoon heel Nederland plat gooien! Waar is de PHARMA DEFENCE FORCE? Dan moeten we de herijking van het GVS en de exit van vitamine D vergoeding nog krijgen. Maak je borst maar nat.
Het leukste de afgelopen maand was dat wij opeens van een behoorlijk aantal dames op leeftijd vernemen dat zij apothekersassistente zijn geweest. Goeie ouwe tijd. Nou meid, wat denk je. Hoe moeilijk kan het zijn zo’n baxterrol. Daar hoef je niet voor langs te komen. Die oude dames zijn stuk voor stuk bijdehandjes hoor. Vallen ook in de categorie lastige klantjes, haha.

Deze maand moesten we het doen met de wekelijkse vrijdagse stroopwafeltjes, vers van de markt, 2 roombotercakes en 3 dozen Merci.

DOESLIEF

Chris Roberts – Ich mach’ ein glückliches Mädchen aus dir

Carlo Schneider
info@apotheekkennisbank.nl
info@bijsluiterplus.nl
Laren Nh

Filed Under: Blog, FarmacieConnect Tagged With: agressie, apotheek, apotheekteam, apotheker, apothekersassistentenblog

Previous Post: « Kamervragen werkklimaat apotheek
Next Post: Morfinecassette – Ellen Kruize Kok »

Primary Sidebar

Ellen Social

Jouw steun betekent veel!

Er zijn super veel gratis downloads in de shop. Bezoek de SHOP of luister de PODCASTS, lees onze BLOG, volg op de SOCIALS of MIS NIETS.

LinkedIn views: +3.778.553 Face/insta views:
+4.7 miljoen
Vaste volgers: +100.563 Verkochte boeken: +5400

Gratis

  • Masterclass social media in de zorg
  • Posters om te downloaden
  • Eerste 20 pagina’s van mijn boek
  • Stappenplan Eczeem
  • Stappenplan Duurzaam werken

Zoeken

Blog

  • Academy (19)
  • Apotheek nieuws (177)
  • Blog (639)
  • Boek (76)
  • Boekrecensies (21)
  • Cao Apotheken (132)
  • Columns (42)
  • DoktersassistentConnect (506)
  • Duurzaamheid (12)
  • Eczeem (1)
  • Educated Drugdealer (109)
  • Ellen (385)
  • Farmaceutisch Erfgoed (22)
  • FarmacieConnect (779)
  • Farmacogenetica (1)
  • Hart voor de zorg blog (193)
  • Medicijntekort (17)
  • Nieuws (124)
  • Podcast (58)
  • Profs aan het woord (20)
  • Publicaties (64)
  • Social media (51)
  • Stichting Farmaceutisch Erfgoed (19)
  • Triagist (2)
  • Uitgeven (92)
  • Vacatures (8)
  • Verhalen uit de apotheek (41)
  • Video (28)
  • Win (17)

Footer

Aanbod
Masterclass
Online training
Lezing
Brainstormsessie

Menu
Shop
Nieuwsbrief
Podcast
Social media
Contact
Blog

Disclaimer
Algemene voorwaarden

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2025 · Ellen Social