Heb jij al een mail nieuwsbrief voor patiënten?
Het oudste sociale medium
E-mail is een van de oudste sociale mediums! Maar nog steeds actueel. In deze blog laat ik aan de hand van een artikel uit het vakblad voor apothekers zien hoe je mensen kunt helpen via de e-mail. Zij maakten een e-mail nieuwsbrief voor patiënten.
Mensen staan open voor hulp
Het is moeilijk als je een grote groep klanten hebt om voor iedereen rustig te tijd te nemen en om contact te onderhouden met in dit geval als doel hun gezondheid te verbeteren. Via social media of in dit geval de e-mail zorg je voor een groter bereik en een online contactmoment met waardevolle informatie. Zo kan je laten zien dat je een waardevolle organisatie bent. Mensen die geholpen worden reageren over het algemeen vriendelijk.
Is het nou nodig om dat als zorgverlener aan te tonen?
Ja dat is nodig, want ook hier groeien de online zorgverleners als paddenstoelen de grond uit. Zichtbaar zijn, op zich, kan een doel zijn, maar het gaat natuurlijk om waardevolle informatie. Klanten blijven omdat ze een relatie met jou als persoon hebben. Jullie merk, jullie aanpak, ze kunnen namelijk alles ergens anders krijgen voor dezelfde prijs.
Investeer in de online relatie met mensen die nu bij jou komen. Zorg dat ze via jou op de hoogte van waardevolle zaken en jij kunt zo een groter aantal mensen ‘online bedienen’.
E-mail
Wat was ik blij met het bericht van de apotheek te Enschede in het Pharmaceutisch Weekblad over de mail nieuwsbrief voor patiënten. Ik kwam het tegen op LinkedIn en ik sprong een gat in de lucht. Eindelijk waardevolle online communicatie met patiënten. In deze apotheek krijgen 18.000 mensen regelmatig informatie via de e-mail van hun apotheek. Mensen ontvang voorlichting en krijgen daardoor meer grip op een bepaalde aandoening.
Mensen die de anticonceptiepil gebruiken krijgen een e-mail: ‘Ben je 25 jaar of ouder en rook je? Veel vrouwen weten niet dat vanaf een bepaalde leeftijd de kans op trombose toe neemt als ze roken en de anticonceptiepil gebruiken.’
Zo werden ook nog andere onderwerpen aangekaart:
- Verhoogd risico cardiovasculaire aandoeningen aangekaart bij vrouwen die migraine met een aura hebben en de anticonceptiepil gebruiken.
- Vaak salbutamol gebruik – Mogelijk kan de behandeling beter.
- In april, voordat de insecten echt actief worden, een mailing naar gebruikers van de epi-pen, dat het zinvol is de houdbaarheid van de spuit te controleren en indien nodig een nieuwe aan te vragen.
- Mirena-gebruikers een halfjaar voordat het spiraal moet worden verwijderd eraan dat het anticonceptivum aan vervanging toe is.
- Mensen die over zes maanden 75 jaar worden en een benzodiazepine gebruiken, ontvangen een bericht dat hun medicatiegebruik van invloed kan zijn op de rijbewijskeuring. “Indien gewenst kunnen we hen begeleiden bij de afbouw van deze middelen.
- Aantal weken nadat ze zijn gestart met chronische medicatie
- Contra-indicaties als diabetes, hypertensie, bariatrische chirurgie en contactlenzen
- Voorzorgsmaatregelen voor mensen met diabetes en/of een verminderde nierfunctie om uitdroging te voorkomen bij bijvoorbeeld een hittegolf, koorts, braken en diarree
- Valpreventie
Via de e-mail of sociale media blijf je in beeld als zorgverlener in deze toch al zo drukke online wereld en je onderhoud de relatie in jouw rayon. Via de e-mail kan je heel specifiek mensen aanschrijven.
Doelstelling
Je bepaalt een doel, wat wil je doen voor wie? Je maakt een groep met mensen aan die de mail nieuwsbrief voor patiënten ontvangt. Wie valt er binnen die groep. Wat gaan we die mensen vertellen. Je denk na over een set van informatie en je kunt beginnen. Vergeet vooral niet om deze informatie af te stemmen op de doelgroep. Leg begrippen wel uit. Je hebt namelijk geen idee hoe de persoon die nu niet voor je staat informatie verwerkt.
Concrete tips:
– Werk je doelgroep uit
– Beeld je die persoon helemaal in om de doelen goed helder te krijgen
– Geef niet te veel informatie, dan raakt iemand overprikkeld
– Vergeet vooral niet om deze informatie af te stemmen op de doelgroep. Leg begrippen als trombose en anticonceptie wel uit.
– Ga niet betweterig doen, maar vraag waar je mee kunt helpen. We zien … klopt het dat? We hebben … en … om te helpen uw behandeling te verbeteren.
– Let op een eventuele taalbarrière en laaggeletterdheid
– Laat een patiënt meedenken
– Leg het aan elkaar voor
– Werk samen als huisarts en apotheker om de kwaliteit van de informatie te verhogen
– Ga niet spammen! Bepaald samen de frequentie, die prettig is.
Oh heerlijk om te zien dat het eindelijk gebeurt! Online communicatie met de patiënt op een hoog niveau. Als business consultant online communicatie was deze mail nieuwsbrief voor patiënten natuurlijk echt een opsteker. Ik heb al zo lang geroepen dat het geweldig is om online in contact te komen met patiënten. Op de een of andere manier was ‘de markt’ daar nog niet aan toe. Stuur me vooral al jullie initiatieven door. Ik wil ze allemaal laten zien.
En mijn nieuwsbrief kan je vinden onderin deze pagina. Ben jij blij met mijn nieuwsbrief? Laat dan een review achter via Google.
Voor ik het vergeet te zeggen
Ik ben bezig om een training te ontwikkelen over social media. De eerste is gratis, maar alleen voor trouwe volgers. Ik heb een apart kopje in mijn website gezet waarin de training staat. Hier kan jij je opgeven om bericht te krijgen wanneer deze training beschikbaar is. Ik hoop dat ik op jullie steun kan rekenen. Het is gratis, maar het kost me tijd en moeite om het te maken.
Wil je me helpen?
Deel dit bericht met een vriend of collega, of deel hem op sociale media.
Lees meer over het onderwerp nieuwsbrief.