Apothekers worden voornamelijk afgerekend op basis van het aantal receptregels dat ze uitreiken. Zorgverzekeraars hebben daarmee een zeer eenvoudige mogelijkheid om de apotheekkosten te drukken; elke Euro welke van deze vergoeding af gaat scheelt € 100.000 per jaar per apotheek en dat is € 200.000.000 (ja; tweehonderd miljoen) per jaar.
Zonder op een aantal tevens logistieke processen in de apotheek in te gaan, wil ik hier wat schrijven over het belangrijkste logistieke proces in de apotheek, tenminste wat kosten betreft en dat is het klaarmaken van recepten. Hier gaat veel arbeid in zitten en daarom is het erg belangrijk om dit efficiënt te doen. Apothekers en groothandelaren zijn al jaren bezig een beste werkwijze te zoeken en dat heeft geresulteerd in efficiënte doch ook minder efficiënte methodes.
De cijfers
Hoe werken die methodes
- Het klaarleggen van recepten op de orthodoxe wijze; medicijnen worden besteld en/of op voorraad gehouden en men sorteert deze tot volledige recepten. Receptbriefje, de assistente zoekt de verpakkingen in de kolommenkast, de etiketten worden geprint en op de betreffende verpakkingen geplakt. Een tweede assistente of de apotheker controleert alles nog eens.
- Central Filling: Hierbij worden een aantal recepten naar de groothandel gestuurd tegen betaling en deze maakt deze op patiënt niveau klaar, meestal m.b.v. robots en met personeel dat geen opleiding heeft gevolgd om in de apotheek te werken. Alles moet na binnenkomst ook nog eens goed opgeruimd worden.
- Local Filling: Hierbij worden op één locatie voor meerdere apotheken de recepten klaargemaakt. Dit kan op allerlei wijzen, welke in kosten nogal uiteenlopen.
- Smart Filling: met behulp van speciale software worden recepten op één locatie klaargemaakt. Dit is een in principe groothandel gebonden oplossing welke sneller gaat dan de orthodoxe wijze maar ook nog een tweede controle vereist.
- Sorteren met slimme apparatuur voorzien van (LED-)verlichting en bewegingssensoren, een nieuwe oplossing.
Elke methode kost tijd en geld, maar de verschillen in het resultaat lopen enorm uit één. Natuurlijk hebben ook de zorgverzekeraars in de gaten dat er efficiënter gewerkt wordt en willen ze de tarieven naar beneden bijstellen. Dat houden we niet tegen; maar het is dus des te verstandiger om er vroeg bij te zijn. Met een sorteersysteem heb je een moderne oplossing voor de belangrijkste logistieke stroming in de apotheek: het klaarmaken van recepten.
Een tweede belangrijk logistiek proces is het uitgeven van recepten. Het moge duidelijk zijn dat het persoonlijk afgeven aan de balie in een aantal gevallen (eerste uitgiften) noodzakelijk is. Maar 85% van wat er in de apotheek meegegeven wordt betreft chronisch of herhaal-medicatie! Dat is te plannen, dus supergeschikt voor verwerking via een sorteersysteem, maar ook de uitgifte kan eenvoudiger.
Momenteel stijgt het aantal uitgifteautomaten voor apotheken explosief. Vooral deze herhaalmedicatie kan eenvoudig in een afhaalautomaat (afhaalrobot) of afhaalkluisjes geplaatst worden. Dit scheelt de apotheker enorm in personeelskosten: de afhaalkast hoeft maar gevuld te worden en de slimme software doet de rest (sms en/of email bersturen; afboeken van de voorraad etc.).
Zonder deze logistiek oplossingen staat de marge in de apotheek teveel onder druk en zal het op termijn een onhoudbare zaak worden. Ook de apotheek zal met de toekomst mee moeten gaan.
Dit bericht is niet gesponsord. Ik ben puur op zoek naar de verhalen. Wil jij ook een verhaal met mij delen? Neem dan contact op.