• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Zorgblogger | Communicatieadviseur | Ondernemer | Schrijver | Voormalig apothekersassistente

  • Home
  • Blog
    • Ellens blog
    • Social media
    • Apothekersassistentenblog
      • Cao Apotheken
      • Boek
      • Dag van de apothekersassistent
      • Stuur je leukste anekdotes in
    • Doktersassistentenblog
      • Social media – Huisartsenpraktijk
      • Dag van de doktersassistent
    • Uitgeverij E&E
      • Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
    • English
    • Hart voor de zorg blog
  • Nieuws
    • Nieuws van Ellen
    • Apotheek Nieuws
      • Cao Apotheken
      • Actiecomité apothekersassistenten demonstratie
      • weslikkenhetnietlanger
    • Gezondheid
    • Huisartsenzorg
  • Trainingen
    • Training social media apotheek
    • Training social media training praktijk
  • Diensten
    • Social Media
    • Social media – Huisartsenpraktijk
    • Online communicatie
    • Vacatures
    • Reviews
    • Uitgeverij E&E
      • Aanmelden als proeflezer
      • Boekrecensies
      • Boeken
        • Educated Drugdealer
        • Verhalen uit de apotheek
        • Get Social
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Over Ellen
    • Columns
    • Contact
      • Stuur je leukste anekdotes in
    • Samenwerken
    • Reviews
    • ENG
    • Socials
    • Nieuwsbrief
    • Publicaties
Home » Leidinggevende belangrijker voor gezondheid dan huisarts

Leidinggevende belangrijker voor gezondheid dan huisarts

29 november 2022 / by Ellen Social / Leave a Comment

Leidinggeven in de zorg – Er zijn, voor de mensen om je heen. In gesprek blijven… weten wat er om gaat in het team waar jij de leider van bent. Dat is denk ik belangrijk voor goed leiderschap. Maar als werknemer heb je ook verantwoordelijkheid. Je moet ook zeggen als er iets is. Samen de relatie die je hebt onderhouden.

Dit artikel vanuit Skiper deel ik dan ook graag en wellicht delen jullie het ook.

 

Leidinggevenden in de zorg beseffen het niet altijd, maar zij hebben bij uitstek invloed op het werkplezier van hun team en dus de kwaliteit van zorg. Zorgmedewerkers hebben dagelijks contact met hun leidinggevende. De relatie is dus veel sterker dan met de huisarts, zo betoogt Martijn Venus, senior adviseur Gezond werken in de zorg bij IZZ – partner van het Healthcare@work online event op 10 november. “Leidinggevenden zouden vaker het gesprek moeten aangaan met de mensen in hun team. Hoe zitten ze in hun vel?”, aldus Venus. “Voorwaarde is dat zij dan ook écht luisteren.”

Een derde van het verzuim is beïnvloedbaar, zo heeft onderzoek van IZZ aangetoond. Met een paar simpele ingrepen is het omlaag te brengen. Leidinggevenden hebben daar een belangrijke rol in. “Zij moeten zich bewust worden van hun invloed”, zegt Venus. “Zij zijn meestal de reden voor een zorgmedewerker om te vertrekken naar een andere afdeling, een andere instelling of misschien wel helemaal uit de zorg.” Dat kan anders. Martijn Venus illustreert dat door te jongleren met drie ballen. Ze staan voor de vele ballen die zorgmedewerkers tegelijk in de lucht moeten zien te houden, maar ook voor drie oplossingsrichtingen: inzicht, dialoog en actie. Wat kan een leidinggevende in de zorg daarmee in de praktijk?

 

Inzicht, dialoog, actie

Inzicht krijg je uit data, zoals bijvoorbeeld medewerkerstevredenheid-onderzoeken, maar ook uit gesprekken met HR en – nog veel belangrijker – mensen binnen het team die een antenne hebben voor wat er speelt, zo legt Martijn Venus uit. “Vervolgens is het belangrijk om het goede gesprek aan te gaan, of de dialoog met het team. Niet aan het hoofd van de tafel, maar echt als onderdeel van het team. Managers en leidinggevenden moeten verzuim of verloop niet zien als een businesscase . Het gaat om de mensen zelf. Een gezond werkklimaat moet in de waarden van een organisatie zijn verankerd. Dat zie je vaak terug in de kleine dingen, zoals elkaar groeten op het werk.” Maar… voor de zorg geldt: er wordt veel gepraat maar te weinig geluisterd. Leidinggevenden moeten als het er op aankomt alles los kunnen laten om te luisteren met aandacht, zodat een medewerker het gevoel heeft dat hij of zij echt wordt gehoord.

De derde bal is die van ‘actie’. Martijn Venus: “Het is de kunst om dat als team te doen. Daar hoef je echt geen toestemming van je meerdere voor te vragen. Gewoon: experimenteren en kijken of het werkt. En als het niet werkt, dan moet je met elkaar bespreken waarom niet.” Venus heeft daar bijzondere voorbeelden van gezien, zoals een gehandicaptenzorgorganisatie die spontaan het ‘werken volgens de klok’ losliet en tot mooie nieuwe inzichten kwam. “Maar het belangrijkste is dat men ruimte kreeg om te experimenteren”, concludeert de senior adviseur Gezond werken in de zorg.

Op het Healthcare@work-event heeft Martijn Venus een boodschap voor leidinggevenden, managers en bestuurders: Stop met mindfulness- of vitaliteitsweken en ga gewoon de dialoog aan. Dat is misschien wat minder makkelijk, maar de opbrengst is veel groter. Maar zijn boodschap aan zorgmedewerkers is minstens zo belangrijk: soms moet je de dialoog eisen. Hoe? “Begin low profile. Stel vragen en luister. Dan gaat een leidinggevende dat vanzelf ook bij jou doen.”

 

Wat ga jij anders doen na het lezen van dit artikel?
Via de socials en de e-mail kan ik je op de hoogte houden van de nieuwste items.

Je kunt alle artikelen geheel gratis lezen!

Updates ontvangen?
Gratis nieuws, maar het kost me tijd en moeite om het te maken. Wil je me helpen? Deel deze nieuwsbrief met een vriend of collega. Of steun mij via de shop in het onderhouden van deze blog. Schrijf je hieronder in.

Onderwerp *

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen. ENG - Please check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

Filed Under: Apothekersassistentenblog, Blog, Doktersassistentenblog, Ellens blog, Hart voor de zorg blog Tagged With: leidinggeven, leidinggevenindezorg

Previous Post: « Decemberdrukte informeer patiënten
Next Post: Vijf sterren boekrecensie voor Verhalen uit de apotheek »

Primary Sidebar

Meer

Leuk dat we in contact zijn! Volg jij al op de socials? Ik hou je op de hoogte via de mail met nieuws als je wilt.

SHOP | BLOG

Ellen Kruize Kok

Zoeken

Blog

  • Apotheek museum (7)
  • Apotheek nieuws (127)
  • Apothekersassistentenblog (382)
  • Blog (299)
  • Boek (57)
  • Boekpromotie op social media (6)
  • Boekrecensies (20)
  • Cao Apotheken (30)
  • ChatGPT (10)
  • Columns (23)
  • Doktersassistentenblog (254)
  • Educated Drugdealer (51)
  • Educated Drugdealer ENG (2)
  • Ellens blog (147)
  • English (8)
  • Get social (9)
  • Hart voor de zorg blog (169)
  • Nieuws (81)
  • Nieuwsbrief (3)
  • Persoonlijk (10)
  • Podcast (6)
  • Publicaties (46)
  • Social media (21)
  • Uitgeverij E&E (70)
  • Vacatures (4)
  • Verhalen uit de apotheek (24)
  • Video (3)
  • Win (1)

Nieuw: Social media voor de huisartsenpraktijk

Social posts voor de huisartsenzorg

Footer

  • Shop
  • Nieuwsbrief
  • Social media
  • Contact
  • Blog

Algemene voorwaarden

Disclaimer

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2023 · Ellen Social