Hoofdstuk 25 uit het boek Educated Drugdealer
Je hebt patiënten die werkelijk hun hele hebben en houwen op de balie leggen. Alle details van de kwaal en hoe ze eraan gekomen zijn, worden in geuren en kleuren aan de balie besproken. Er is geen speld tussen te krijgen. Je hebt ook patiënten die juist niets durven te vertellen.
Om goede zorg te verlenen, is het wel nodig om als apothekersassistent effectief vragen te stellen en de zorgvraag duidelijk te krijgen. De ene dag help je tien of meer mensen in een uur tijd en op andere dagen ben je voor je gevoel uren bezig om één gesprek goed te stroomlijnen. Een jonge vrouw kwam aarzelend naar me toe. Ik herkende haar. Een tijdje geleden had mijn collega Hilde haar geholpen. Ze keek om zich heen naar de andere patiënten in de wachtruimte. Ze
stond een beetje te wiebelen met haar benen. ‘Een vriendin van me heeft een probleempje.’ Ik probeerde niet met mijn ogen te rollen en dat lukte. Op een fluistertoon begon ze haar verhaal en nam allerlei gekke omwegen voor ze tot de kern kwam. In het kort: Die vriendin had twee weken geleden opeens enorme jeuk bij haar vagina. Ze was door ons naar de huisarts gestuurd.
Bij de huisarts werd vastgesteld dat het om een vaginale schimmelinfectie ging. Ze had een recept meegekregen voor een behandeling maar het was daarna nog niet over. Mijn gevoel zei dat dit verhaal niet ging over een vriendin, dus vroeg ik door. Zodat ik zelf contact kon opnemen met die persoon.
Ze wilde niet meewerken en ze bleef volhouden dat het om een vriendin ging. Ik vertelde haar dat die vriendin het beste zelf contact kon opnemen met ons of met de huisarts. Ik kon geen ‘andere’ patiënt bespreken met deze mevrouw vanwege de privacy. Zonder toestemming kan ik niet in de medicatiehistorie kijken. Het is lastig om iemand te helpen zonder te weten waar we precies over praten. Daarmee eindigde het gesprek en ze vertrok. ’s Middags was ik bezig met het bereiden van een zalf en daarna zou ik mijn collega Hilde helpen met typen, controleren en inpakken. Ik zag dat dezelfde mevrouw weer binnenkwam. Mijn collega Amina had nu baliedienst en hielp haar. Ik zei tegen Hilde: ‘Er is iets vreemds gaande aan de balie’. Dat was duidelijk te zien, Hilde zag het ook. Gelukkig zag ik wel dat Amina bezig was in het computersysteem, dus het leek erop dat zij mevrouw wel verder kon helpen. Die middag tijdens de thee kwam Amina naar me toe en zei: ‘Die patiënte, die jij vanmorgen hielp met het verhaal over haar vriendin, was vanmiddag bij mij aan de balie. Het was allemaal een misverstand. Ze vond die tablet die we haar hadden meegegeven wel erg groot en vies. Ze had de ovule, een vaginaal tablet tegen haar schimmelinfectie, ingeslikt.’ Logisch dat ze nog steeds last had van vaginale jeuk! De vrouw moest even naar de huisarts voor een nieuw recept.
Na mijn carrière in de apotheek ontdekte ik de terugvraag methode. Het was mooi geweest als we die destijds hadden gekend. Hieronder staat deze methode in het kort beschreven.
Terugvraagmethode
Tijdens de uitleg over geneesmiddelen is het belangrijk om te vragen of het gebruik duidelijk is. Maar daar is het niet mee gezegd. Er kan heel veel mis gaan in de communicatie. Met de terugvraagmethode van Pharos (ook wel terugvertelmethode genoemd) kun je als zorgprofessional nagaan of jouw boodschap goed is overgekomen. Je doet dit door de patiënt te vragen om in eigen woorden te vertellen wat jullie zojuist hebben besproken. Hierna kun je,
indien nodig, bijstellen of aanvullen.
Vaginale schimmelinfectie
Soms verstoort iets het natuurlijke evenwicht in de vagina. Sommige schimmels gaan dan te veel groeien, zoals Candida. De schimmel kan in de huid rond de vagina gaan of in het slijmvlies. Daar geeft het een ontsteking. Die kun je op verschillende manieren behandelen.
Dit is denk wel één van de meest spraakmakende hoofdstukken uit mijn boek Educated Drugdealer. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer lezen via mijn webshop kan je een gesigneerd exemplaar bestellen.
Ellen Kruize Kok auteur van de boeken Educated Drugdealer en Verhalen uit de apotheek
Begint 23-12-2023 met de Educated Drugdealer Podcast
Having fun!
Bevlogen business consultant online communicatie
#socialmedia #plezier #content #blogger #apothekersassistent #hartvoordezorg #StichtingFarmaceutischErfgoed
Blijf op de hoogte via mijn wekelijkse nieuwbericht of de socials.