We hebben tegenwoordig veel te maken met agressie in de apotheek. Dat blijkt ook weer uit een enquête die de NOS in samenwerking met de KNMP heeft gehouden. Dat doet pijn. Eerlijk gezegd, het breekt mijn hart. We hebben een prachtig vak en helaas zitten daar ook mindere kanten aan. Toch ben ik heel blij met de aandacht voor het werk van de apothekersassistent.
Afgelopen woensdagochtend 20-7-2022 ontving ik een telefoontje van de NOS. Zij vonden mij online omdat ze zochten naar informatie over agressie in de apotheek. . Ik legde uit dat ik graag aandacht voor het werk van de apothekersassistent wil. Dat is waarom ik schrijf en verhalen deel op de blog en via mijn boek. Samen met collega’s laat ik zien dat er mensen achter de balie staan die zorgen vanuit hun hart. Ja, daar hoort ook de agressie aan de balie bij. Maar er is meer dan dat.
Er is een groot tekort aan apothekersassistenten. Natuurlijk stoppen er collega’s omdat de agressie aan de balie de druppel is die de emmer deed overlopen. Echter, stoppen met werken als apothekersassistent kan door veel meer redenen veroorzaakt worden. Het is niet zo zwart-wit. Het kan zijn dat het ‘thuis’ voor geen meter loopt. Of dat je een collega hebt waar je niet mee overweg kan. Misschien is de werk-privébalans niet optimaal door reistijd ect. Daarbij verkeren we zelf niet altijd in optimale toestand en heb je weleens een mindere dag. Een vervelende situatie aan de balie kan dan dus de druppel zijn. Maar goed. Het blijft lastig dat men in Nederland denkt alles te mogen zeggen en doen zonder dat er grenzen zijn. En daarmee staan we op nummer één van Europa. Wij zijn het land met de meeste agressie in onze samenleving.
Ik was bang dat er via de NOS een heel negatief verhaal naar buiten zou komen. Het is immers komkommertijd en slecht nieuws verkoopt goed. Meestal klopt mijn onderbuik gevoel wel. Het leek me verstandig om mijn netwerk te raadplegen. Bedankt collega’s, voor jullie luisterend oor! Na heel wat telefoontjes had ik de juiste mensen gevonden. Na een gesprek met de Aris Prins had ik het vertrouwen dat hij samen met zijn collega’s van de KNMP de NOS op de juiste manier verder konden helpen. En dat hebben ze gedaan.
Noodzaak!
Het is nodig dat er aandacht is voor waar we in de apotheek mee te maken krijgen. Dat er uitleg geven wordt over het beleid en de wet- en regelgeving,. We willen namelijk graag dat mensen dit al weten voordat ze ons bezoeken. Het zijn namelijk regels die ons worden opgelegd vanuit de overheid en de zorgverzekeraars.
Ik citeer onze collega Cocky Hardeman:
Het voelt voor de beroepsgroep alsof hun beroep is uitgekleed, zegt Hardeman. “Mijn echte werk is uitleggen hoe medicijnen gebruikt moeten worden, wanneer ze ingenomen moeten worden. Dat is wat ik wil doen. Ik wil zorg leveren.” Tegenwoordig bestaat het werk veel meer uit het toelichten van nieuwe regels van zorgverzekeraars.”
Wij willen graag adviseren over het juiste gebruik van medicijnen en patiënten begeleiden. Dat is toch waarom we apothekersassistent zijn geworden? Het is fijn om een positief geluid te laten horen. Experts in de communicatie aan de balie weten als geen ander hoe dat helpt. Wat je geeft, krijg je terug. Met jouw reactie kan je ‘de angel’ eruit halen.
Zorg verlenen vanuit ons hart
Laten we massaal uitdragen dat we zorg verlenen vanuit ons hart. Laten we ook onze toekomstige collega’s een warm hart toe dragen. Download gratis deze poster en maak even een foto voor op de socials, als je het leuk vindt mag je me taggen in een foto.
Nog een korte uitleg over de medicijntekorten voor de lezers en bezoekers die niet uit het vak komen:
Wat gebeurt er bij een dreigend medicijntekort?
Een medicijnfabrikant is verplicht om een (mogelijk) leveringsprobleem te melden bij het Meldpunt geneesmiddelentekorten en –defecten. Het College ter beoordeling van geneesmiddelen (CBG) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) coördineren het Meldpunt in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Medicijntekorten en het EMA
In Europa is ook aandacht voor de tekorten aan medicijnen. Het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) en Heads of Medicines Agencies (HMA) zetten zich samen in om de beschikbaarheid van medicijnen in Europa te verbeteren.
Als apotheek doen we wat we kunnen en wij vinden het fijn om mensen met een lach de deur uit te zien gaan. Dat maakt ons werk leuk. Helaas kunnen wij niets aan de tekorten veranderen.
Bron: NOS, rijksoverheid, CBG