Het is een komen en gaan van mensen aan de balie. De vragen zijn divers en dat maakt het werk zo leuk en afwisselend. De schakel die wij zijn in de eerste lijn gaat veranderen. Niemand weet hoe de toekomst eruit gaat zien. De webapotheker is al beschikbaar. Het beantwoorden van vragen via het web duurt wel een aantal dagen, zoals te lezen op apotheek.nl. Voor spoed moet je naar je eigen apotheek. De zorg van mens tot mens blijft altijd nodig. Dat hebben we ook gezien in tijden van corona.
Wij staan aan de knoppen. We moeten ervoor zorgen dat we de band met onze patiënten verdiepen en dat is een eer. Veelal is het contact dat we hebben met patiënten aan de balie echter vluchtig. We weten vaak maar weinig over de mensen die we helpen. Vooral als we jongere patiënten helpen, zijn de gesprekken vaak kort. De uitleg en begeleiding die we geven moet goed en kort zijn en we moeten navragen of het goed overgekomen is, anders krijgen we bijvoorbeeld van die vreemde situaties met patiënten die opbellen over zetpillen:
’Ze plakken zo vervelend aan m’n kiezen.’
We hebben niet veel tijd om lange gesprekken te voeren, want het andere werk moet ook af. Als wij aan de balie staan, wie maakt dan de medicatie klaar? Wie neemt de telefoon aan en wie ruimt de bestelling op? Om nog maar niet te spreken over de leveringsproblemen en de logistieke uitdagingen die we dagelijks op moeten lossen.
Tijdens een intake of een bredere uitleg hebben we meer tijd en kunnen we als apothekersassistent van grote waarde zijn voor de betreffende patiënt. Of er komt een moment in het leven van de patiënt dat een ‘probleem’ zich aandient, waardoor de zorgvraag verandert. Ook dan kunnen we als apothekersassistent een waardevolle bijdrage leveren.
Hoe meer moeite de patiënt heeft met het goed gebruik van zijn of haar medicatie, hoe meer begeleiding wij kunnen geven. In diverse situaties, zoals bijvoorbeeld de palliatieve fase, kunnen we de patiënt en zijn naasten extra ondersteunen. De term ‘farmabuddy’ is bij jullie vast wel bekend. Dit is inmiddels al breder ontwikkeld. UA schreef hier twee keer een artikel over. Voor dementie en parkinson is nu ook speciale aandacht. SIR (Institute for Pharmacy Practice and Policy) heeft een aparte Farmabuddy-module Dementie en Farmabuddy-module Parkinson ontwikkeld. Een module bedoeld voor apothekers, farmaceutisch consulenten en/of apothekersassistenten die de farmaceutische zorg voor deze patiënten willen verbeteren. Die rol zouden we ook kunnen pakken op andere gebieden. Zo bestaat er ook al een Farmabuddy module Palliatieve Zorg. Pak die rol zou ik zeggen. En pak vooral een rol die bij je past.
Auteur van het boek Educated Drugdealer
Er komt een vervolg op het boek Educated Drugdealer! Het volgende boek heet: ‘Verhalen uit de apotheek‘ en zal in november 2022 beschikbaar zijn.
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste berichten meld je dan aan voor updates. Lees UA online: Voor iedereen die UA niet krijgt: Je kunt je aanmelden voor de online gratis account en alle nummers teruglezen.