Beste apothekersassistenten,
Wat fijn dat jullie mijn vragen willen beantwoorden. Er zijn twee collega’s (a. & b.) die mijn vragen beantwoorden in deze blog.
Natuurlijk lees ik graag in een reactie op de socials jouw antwoord op mijn vragen. Al mijn vragen en de antwoorden staan in het boek ‘Educated Drugdealer‘.
Groet,
Roos
Wat doe je op een dag?
a.
Verschilt waarop ik ingedeeld sta: order, Central Filling of klus. Daarna eventueel herhaalservice klaarmaken of baxter/medicijnrol mutaties verwerken. Recepten inbrengen en klaarmaken. Mensen aan de balie helpen et cetera.
b.
Ik werk in een grote apotheek, dat geeft zeker uitdaging als je van aanpakken houdt. Maar er bestaan ook kleinere apotheken, waar het wat rustiger is.
Als ik ’s ochtends binnenkom om 07.45 uur, zet ik alle computers aan, tel ik de kassa, check de koelkast (of hij niet te warm is), leeg de brievenbus voor recepten (sommige mensen gooien gewoon hun lege verpakking van de medicijnen erin als ze nieuwe pillen willen), en ga de bestelling halen.
De bestelling is ingedeeld in meerdere soorten bakken:
- Central filling (chronisch medicatie die door de groothandel geplakt en verpakt wordt). Scheelt voor de assistenten veel tijd, maar kost wel wat.
- Recept-order (waar recepten voor liggen en wat we speciaal besteld hebben).
- Voorraad (voor aanvulling lades).
- Otc (over de toonbank – handverkoop).
- Medicatie uit bereidingsapotheken.
- Baxterrollen (medicijnen op een rol). Dit is vaak voor tehuizen en mensen die moeite hebben met hun medicatie innemen.
Vervolgens worden alle central filling (CF) pakketjes ingescand op locatie in lades. Deze worden vaak dezelfde dag opgehaald door de patiënt en moeten zo snel mogelijk de lade in. Door de locatiecode kun je het receptje makkelijk vinden als de patiënt aan de balie staat.
De dag is ingedeeld met een rooster. Je staat per dag op twee verschillende plekken.
Wij hebben aanschrijven van recepten, klaarmaken van recepten (ook bezorgers), balie, telefoon en taak. Bij taak doe je klusjes die blijven liggen, zoals de voorraad, opium tellen, ontslagoverzichten bespreken met de patiënt, het kwaliteitshandboek of werkwijzen aanpassen, et cetera.
Om 09.00 uur beginnen we met een dagstart en worden nieuwe of opvallende dingen besproken. Dit duurt meestal vijf tot tien minuten.
Daarna gaan we echt aan de slag en help je aan de balie patiënten, je verwerkt recepten met de computer, je maakt pakjes klaar voor afhalen of bezorgen en de telefoon gaat de hele dag. Je weet echt niet wat je meemaakt. Soms lijkt het wel een callcenter.
We hebben om 10.00 uur een koffiepauze van 30 minuten en tussen de middag heb je een half uur of uur pauze, afhankelijk van het aantal uren dat je werkt. In de middag is er bij veel apotheken geen pauze meer. Dus je buffelt van 13.00 tot 18.00 uur door. Want het is vaak druk.
Ellen Kruize Kok: Samen geven we een kijkje in ons werk. Wat is het toch mooi om te zien dat er zoveel herkenbare dingen worden gedeeld. Toch heeft ieder een eigen kijk en dat maakt het zo leuk om te lezen.