• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

EllenSocial

Zorgblogger | Communicatieadviseur | Ondernemer | Schrijver | Voormalig apothekersassistente

  • Home
  • Blog
    • Ellens blog
    • Social media
    • Apothekersassistentenblog
      • Boek
      • Dag van de apothekersassistent
      • Stuur je leukste anekdotes in
    • Doktersassistentenblog
      • Social media – Huisartsenpraktijk
      • Dag van de doktersassistent
    • Uitgeverij E&E
      • Educated Drugdealer
      • Educated Drugdealer
    • English
    • Hart voor de zorg blog
  • Nieuws
    • Actiecomité apothekersassistenten demonstratie
    • Nieuws van Ellen
    • Apotheek Nieuws
    • Gezondheid
    • Huisartsenzorg
  • Trainingen
    • Training social media apotheek
    • Training social media training praktijk
  • Diensten
    • Social Media
    • Social media – Huisartsenpraktijk
    • Online communicatie
    • Vacatures
    • Reviews
    • Uitgeverij E&E
      • Aanmelden als proeflezer
      • Boekrecensies
      • Boeken
        • Educated Drugdealer
        • Verhalen uit de apotheek
        • Get Social
  • Shop
    • Winkelwagen
    • Mijn account
    • Verzend en leveringsbeleid
  • Over Ellen
    • Contact
    • Reviews
    • ENG
    • VIP’s only
    • Socials
    • Nieuwsbrief
    • Stuur je leukste anekdotes in
    • Publicaties
    • Samenwerken
Home » Alleen bellen bij spoed?

Alleen bellen bij spoed?

6 maart 2023 / by Ellen Social / Leave a Comment

bellen met de huisartsenpost als het echt nodig is

Bellen met de huisartsenpost? De post roept op om eerst te denken of het écht nodig is

Naar de huisartsenpost met een kind dat oorpijn heeft? Of met een verstuikte enkel? Liever niet als het aan de huisartsenpost zelf ligt. De Zeeuwse huisartsencoöperatie begint vandaag met een campagne om het aantal onnodige telefoontjes terug te dringen.

Want bijna tachtig procent van de telefoontjes naar de huisartsenpost gaat over situaties die niet spoedeisend zijn volgens Nicole le Duc, manager van de huisartsenposten in Middelburg, Goes en Zierikzee. “En áchter die telefoontjes kunnen mensen zitten die wel echt met spoed naar een dokter moeten.” De gesprekken tussen de bellers en de triagisten, die beoordelen welke zorg iemand nodig heeft, kunnen enkele minuten duren. De wachtrij loopt dus snel op.

Huisartsenspoedpost

De mensen die onnodig bellen, doen dat niet altijd met opzet. “Misschien zijn we te laagdrempelig”, zegt Le Duc. “Dat is de reden dat we onze naam veranderen van huisartsenpost naar huisartenspoedpost. Soms denken mensen dat de dokters hier toch zitten en dat het dus niet uitmaakt of ze langskomen.” Maar de artsen werken in een strak schema, ze hebben eigenlijk alleen maar tijd voor de echte spoedgevallen.

Maar er zijn ook mensen die vinden dat ze recht hebben op snelle hulp. “Dat komt misschien doordat alles in de maatschappij sneller gaat. We kunnen ook boodschappen bestellen die even later worden bezorgd.” Maar met heel veel medische klachten kunnen mensen best wachten tot de eigen huisarts weer aan het werk is. “We moeten duidelijker maken aan de mensen waarvoor een huisartsenspoedpost bedoeld is “, zegt Le Duc.

Zelf onderzoek

Het advies is om bij twijfel eerst zelf wat onderzoek te doen. Op de website van de huisartsenpost staat een link naar moetiknaardedokter.nl, een website die snel een aantal vragen voorlegt en dan advies geeft. Als de triagist bij de huisartsenspoedpost de patiënt uiteindelijk niet accepteert, geeft die altijd advies voor het geval de klachten ernstiger worden.

Het aantal telefoontjes naar de huisartsenspoedpost stijgt jaarlijks. Op dit moment zijn het er ruim 65.000 per jaar. Het probleem wordt de komende jaren nijpender omdat tegelijk met die groei het aantal huisartsen daalt. De vraag wordt dus groter, terwijl het aanbod kleiner wordt. “Dat is echt een groot probleem waar we een oplossing voor moeten vinden.”

Liefs ellen

Bron: NOS

Updates ontvangen?

Onderwerp *

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen. ENG - Please check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

Updates ontvangen?

Onderwerp *

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen. ENG - Please check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

Filed Under: Apothekersassistentenblog, Blog, Doktersassistentenblog

Previous Post: « COLUMN UA – laagdrempelige organisatie – ELLEN KRUIZE KOK 2023 – 01
Next Post: Analyse van geneesmiddelen in haar »

Primary Sidebar

Meer

Leuk dat we in contact zijn! Volg jij al op de socials? Ik werk graag samen. Ik hou je op de hoogte via de mail met nieuws als je wilt.

SHOP | BLOG

Zoeken

Blog

  • Apotheek museum (7)
  • Apotheek nieuws (100)
  • Apothekersassistentenblog (311)
  • Blog (236)
  • Boek (56)
  • Boekpromotie op social media (6)
  • Boekrecensies (19)
  • Columns (9)
  • Doktersassistentenblog (211)
  • Educated Drugdealer (49)
  • Educated Drugdealer ENG (2)
  • Ellens blog (114)
  • English (8)
  • Get social (1)
  • Hart voor de zorg blog (144)
  • Nieuws (72)
  • Nieuwsbrief (3)
  • Persoonlijk (3)
  • Podcast (6)
  • Publicaties (44)
  • Social media (9)
  • Uitgeverij E&E (68)
  • Vacatures (3)
  • Verhalen uit de apotheek (24)
  • Video (3)

Nieuw: Social media voor de huisartsenpraktijk

Social posts voor de huisartsenzorg

Footer

  • Shop
  • Nieuwsbrief
  • Social media
  • Contact
  • Blog

Algemene voorwaarden

Disclaimer

Bedrijfsgegevens

Geen bezoekadres
Lauwers 9, 9405 BL Assen

KvK-nummer: 63335069

Copyright © 2023 · Ellen Social