Het was een moeilijke keuze. Het is spannend om een sprong in het diepe te maken, maar het kan het helemaal waard zijn. Mijn hart voor de zorg bloeit weer helemaal op nu ik na drie jaar de keuze heb gemaakt om te stoppen met het werk bij Virunga online communicatie & webdevelopment. En me weer volledig te richten wat ik nog wil leren en mijn nieuwe kansen. Vandaag is de dag dat ik afscheid neem van mijn lieve collega’s. Ik ga ze missen en de klanten ook. Bij Virunga heb ik een heel fijne tijd gehad en voelde ik me altijd welkom en had ik enorm veel vrijheid. Het is dan ook echt wennen om minder op kantoor te zijn in Assen.
Kriebels
Het begon te kriebelen afgelopen zomer bij het nadenken over wat ik wilde. In de zomer kwam er de vraag of ik bestuurslid wilde worden bij de Stichting Farmaceutisch Erfgoed. Na het bijwonen van een aantal vergaderingen en een bezoekje aan Urk wist ik het! Van de farmacie en de zorg gaat mijn vlammetje harder branden. Als dat zo is moet ik wat anders gaan doen. Dit moet ik combineren met het verbeteren van de online communicatie. Natuurlijk kan ik via deze blog wel mijn ei kwijt, dit is maar een hobby, maar ik wil er nog meer van die combi met de zorg. Ik wil er mijn werk van maken. Nu ik acht jaar ondernemer ben is het tijd om mezelf weer verder te ontplooien.
Check deze oude foto nog even: Heerlijk vind ik het. Dat was na een eerdere sprong in het diepe. Het starten van mijn eigen uitzendbureau voor de apotheek. Hah! Dat was in 2015.
Het studentenleven
Opeens zag ik een opleiding die me houvast zou kunnen geven. Het roer moest voor mij om en ik besloot weer de schoolbanken in te duiken. Met de nodige risico’s. Want wat ik nu doe is leuk! Maar opeens een baan opzeggen is wel erg spannend. Wat krijg ik dan straks? Een deel van mijn inkomen is weg. Dat geeft minder vrijheid en meer onzekerheid. Hoe ga ik dat opvangen? Ach ja, de keuzestress sloeg toe.
Ik wil nog meer leren over het verdiepen van de relatie met klanten online. De klantreis en het verbeteren van de klanttevredenheid zijn daarin belangrijk. Schrijven, social media & online communicatie zijn passies en de toepassing van beide voor apotheek en huisartsenzorg vind ik interessant. De opleiding die ik koos: Customer Journey academy is best pittig en helemaal in het Engels. Dit vraagt extra capaciteit van mijn werkgeheugen. Het biedt weer voordelen, ik leer nu ook nog beter Engels. Ik leer nog meer over marketing en ook meer over andere disciplines. Extra uitdaging, En hierbij wil ik nog een aantal trainingen volgen. Ook over ChatGPT, want dat heeft ook mijn interesse gewekt.
Waarom online relatie met patiënten opbouwen?
Afgelopen week op het KNMP congres sprak ik veel mensen die gedeelde interesses hebben. De relatie met de patiënt online verdiepen. Het helpen van mensen, voor elkaar klaar staan en mensen de juiste weg wijzen met de adviezen geeft zoveel voldoening. Het zorgen, dat is wat het werken in de apotheek en de huisartsenzorg zo leuk maakt. Een relatie opbouwen met de patiënt en zien dat de tijdsinvestering van beide kanten helpt in een goede behandeling voor de kwaal of zelfs een oplossing. Het blijkt opeens belangrijker om de online relatie met patiënten op te bouwen, want we zien dat de behoefte verschuift vanuit de klant. Die wil graag via een app contact met de apotheker. Die heeft geen behoefte aan een bezoek aan de apotheek. Dit geld niet voor elke klant, maar het is wel onderdeel van de positie die we in de markt moeten innemen. Online hoort erbij en hoe gaan we dat inrichten?
Hoe bouw je online een relatie op?
Maar hoe doe je dat nu? Hoe bouw je online een relatie op. Een vraag waarover ik me in de afgelopen jaren dagelijks buig. Niet voor de apotheek, maar voor het bedrijfsleven. Er zijn talloze mogelijkheden. Het was heerlijk om andere ondernemers hierin te ondersteunen. Er zijn samen werkelijk prachtige stappen gemaakt online. Elke nieuw bedrijf heeft een totaal eigen cultuur en branche en ik mocht een kijkje in de keuken nemen. Heerlijk. In de online communicatie is het de kunst om iets te kiezen, dat bij jou past en aansluit bij de doelgroep. Met mijn achtergrond als apothekersassistente zie ik daar een perfecte match. Want wat is er nu fijner dan een zorgverlener om de hoek waar je op kunt bouwen? Waar je heen kunt met je vragen die jou kent? En die je online kunt vinden en benaderen? Heerlijk om over te sparren, doelen te stellen en te realiseren.
Ik wil voldoening halen uit mijn werk. Het geeft me meer zingeving aan mijn leven. Die wens heb jij misschien ook?
Iedereen heeft persoonlijke doelen in het leven, maar er zijn ook doelen waar we aan werken in ons werk als zorgverlener. Persoonlijke doelen in ons vak en groepsdoelen als organisatie. Die doelen en de weg er naar toe geven ons voldoening. Doelen heb je ook nodig in de communicatie met patiënten. Het is mijn doel om online patiënt en zorgverlener dichter bij elkaar te brengen.
Naast mijn studie geef ik één op één coaching over het starten met social media, schrijf ik een boek en bouw ik een online training. Het boek dat ik nu schrijf ‘Get Social‘ helpt assistenten om doelen te stellen en strategische keuzes te maken in de online communicatie. Ik ga dat uitleggen en ik ga je handvatten geven. Want voor de meesten is het een ver van mijn bed show. Een handboek dat richting geeft en je mee neemt is dan handig, maar ook oefenen is prettig, vandaar de training.
Andere vraag
Met mijn boek Educated Drugdealer probeer ik een boekje open te doen over het werk achter de balie. Ik begin steeds meer leuke reacties van patiënten te krijgen. Ze zien opeens in dat ze wel graag iets langer willen wachten aan de balie. Is er een mogelijkheid dat ik bij jullie in de apotheek wat promotiemateriaal voor het boek mag neerleggen dan hoor ik het heel graag, dan stuur ik dat graag op met een leuk presentje voor de moeite. Het gaat om kaartjes over het boek. Mail je me? Heb jij deel twee Verhalen uit de apotheek al gelezen?