Stork House
Het in eigen beheer uitgeven van een boek is niet zomaar iets. Er komt veel bij kijken. Zie je het als een hobby, dan is een investering niet of nauwelijks nodig. Pak je het echter professioneler aan, dan zou het beslist als een waar ambacht beschouwd kunnen worden. Maar waar vind je bruikbare informatie? En wat is beter: POD of een oplage laten maken? Hoe komt het kostenplaatje er uiteindelijk uit te zien? Kortom: wat bezielt iemand om de gang van manuscript naar volwaardig boek op alle fronten in eigen hand te houden?
Het antwoord op die vraag ligt m.i. misschien wel in dat ene woord: bezieling.
Respect voor het boek als zodanig en voor het traject dat voorafgaat aan de publicatie ervan.
Ik vroeg mij af: hoe beleven schrijvers die zich hieraan wagen, dit proces? Waar lopen deze zogenoemde selfpubbers tegenaan, wat zijn hun grootste struikelblokken en hoe zien zij de toekomst van deze manier van publiceren? In deze serie bloginterviews geven steeds twee auteurs antwoord op deze vragen.
Doelbewust tegendraads
In dit vijfde en voorlopig laatste deel twee schrijvers aan het woord, van wie de aanpak van het selfpubben op meer dan éen vlak uiteenloopt.
Ellen Kruize heeft zelfredzaamheid hoog in het vaandel staan. Zij treedt graag buiten de gebaande paden en behoudt het liefst zo veel mogelijk controle tijdens het aangaan van nieuwe uitdagingen. Al moet zij bekennen dat die controle tijdens het uitbrengen van haar boek zo nu en dan ver te zoeken was. Haar non-fictie boek publiceerde zij in 2020 en zij zette daarmee haar eerste schreden op het pad van zelf-publiceren.
De opmaak van binnenwerk en omslag doen beide auteurs zelf, al zou Ellen dat in de toekomst graag uitbesteden. Ellen heeft een achtergrond in de communicatie en richt zich in haar werk vooral op sociale media. Niet alleen bij de marketing en promotie komen haar ervaringen goed van pas. Omdat Ellen heeft leren kijken naar wat de klant (in dit geval de lezer) wil, werkt zij doelbewust hiernaartoe. Dat houdt bijvoorbeeld in dat zij begint met een duidelijk doel te stellen voor haar boek, nog voor het geschreven is. Daarna gaat zij over tot het maken van het omslag, vervolgens de flaptekst en daarna volgt het schrijfwerk. Een tweede, niet minder belangrijke reden om voor deze, redelijk afwijzende, volgorde te kiezen, zijn de marketingmogelijkheden die deze manier van werken oplevert. In Ellens woorden: “Als de cover er is kan ik al starten met promotie.”
Dat het creatieve sparren met andere schrijvers ook tot nieuwe mogelijkheden voor marketing en promotie kan leiden, beaamt ook Ellen. Communicatie tussen selfpub-auteurs onderling is volgens haar belangrijk. Vanaf het eerste moment heeft zij voor een oplage gekozen. Zij verkoopt haar boeken via haar website en Amazon en de digitale versies ervan via de website van Vrije Boeken. Niet alleen met het eindproduct heeft Ellen een bepaald doel voor ogen, ook haar verkoop gebeurt volgens een bepaald plan. De schrijver werkt het liefst met een voorverkoopfase, waardoor ze inzicht krijgt in de vraag die er voor het boek is. Zij heeft het plan om bij toekomstige boeken deze manier van verkopen dusdanig aan te passen dat het boek alleen nog maar in de voorverkoop besteld kan worden.
Zo geordend als zij te werk gaat bij de marketing en verkoop van haar boek, zo chaotisch verloopt bij haar het schrijfproces. Tijdens het schrijven ontstaat een stormloop aan nieuwe ideeën en Ellen realiseert zich terdege dat dat ten koste zou kunnen gaan van de kwaliteit. Die ‘creatieve drift’, zoals zij dit proces noemt, ziet zij als het grootste struikelblok van haar selfpub-traject.
Teken aan de hand
Ellen is van nature een verkoper. Door de corona-lockdown vond het uitkomen van haar eerste boek volledig online plaats. In een poging de balans tussen promotie on- en offline te verbeteren, gaat ze het dit jaar anders aanpakken en zal ze af en toe een aantal boekhandels bezoeken.
Als het op adverteren aankomt, zegt Ellen: “Je moet een plan maken. Kosten en baten tegenover elkaar zetten op basis van feiten en prognose beslissen”. Ze erkent dat (betaalde) advertenties doeltreffend zijn, maar weet ook dat niet iedere selfpubber hiervoor een budget kan vrijmaken. Bovendien zijn er genoeg onder hen die dat budget liever aan andere fases van het traject besteden.
Hoewel zij zichzelf als een ‘sociaal dier’ omschrijft en liever persoonlijk met mensen in contact staat, ligt Ellens hart bij sociale media. Zij ziet deze platforms als de ideale omgeving om een product onder de aandacht te brengen en weet ook hoe dit het beste gedaan kan worden. Inmiddels heeft zij hiervan haar werk gemaakt en begeleidt zij mensen om online met zo weinig mogelijk inspanning een zo groot mogelijke impact te maken. Goed nieuws: Ellen is bezig om deze kennis in een nieuw boek te bundelen!
Ellen ziet het als een mooie kans om te ervaren hoe het er op een uitgeverij aan toegaat met betrekking tot communicatie en sociale media. Zij is dan ook direct enthousiast, al is haar beslissing wel afhankelijk van de persoon, de uitgeverij en het aanbod dat gedaan wordt.
Bedankt voor de uitnodiging en de leuke vragen Patricia.
Lees het gehele interview: