Waarom een gezonde leefomgeving hard nodig is
De helft van de volwassen Nederlanders heeft matig tot ernstig overgewicht en dat brengt ernstige gezondheidsrisico’s met zich mee. Mensen met een laag inkomen en opleidingsniveau hebben meer kans op overgewicht, leven gemiddeld 7 jaar korter en 15 jaar langer in slechte gezondheid. Daarnaast staan kinderen die ongezond opgroeien vaak op een achterstand voor de rest van hun leven. Een situatie die onacceptabel is.
Ik geloof in een toekomst met gezondheid als verdienmodel, in plaats van ziekte en herstel.
NAOMI JANSEN
Over De Voedselapotheek
De Voedselapotheek is opgericht door ontwerper Naomi Jansen (1989). Nadat zij haar diploma behaalde aan de Design Academy in Eindhoven, zag ze hoe design thinking kan worden ingezet om de samenleving gezonder te maken. Met een ‘trial and error’-mentaliteit en door samen te werken met de doelgroep, ontwikkelt ze vanuit de Voedselapotheek mee aan baanbrekende initiatieven.
Wat is de missie van de Voedselapotheek?
Ik geloof in een toekomst met gezondheid als verdienmodel, in plaats van ziekte en herstel. Onze huidige maatschappij is zo ingericht dat er geld wordt verdiend aan zieke mensen. Mijn belangrijkste uitdaging is een maatschappij te creëren waarin we investeren in onze gezondheid, waar we voeding preventief inzetten om gezond te blijven. Als ontwerper lever ik daar een bijdrage aan door vernieuwende concepten te ontwikkelen, die gezond gedrag stimuleren en mensen bewustmaken van het belang van gezond eten.
Hoe ga je te werk?
Een nieuw concept begint voor mij steevast bij verwondering, gevolgd door de overtuiging dat het anders kan. ‘Waarom krijgen zwangere vrouwen vooral te horen wat ze níet mogen eten?’ ‘Waarom krijgen alle patiënten in het ziekenhuis hetzelfde te eten, terwijl hun behandeling wel persoonlijk is afgestemd?’ Als ontwerper en buitenstaander kan ik naïeve vragen stellen, ik kijk met een andere blik en zoek een positieve insteek. Het is voor mij de kunst om mijn ideeën zo uit te werken, dat ze in één oogopslag duidelijk zijn en dat ze mensen raken.
Waarom de combinatie van design, voeding en gezondheid?
Ik zie het als mijn taak nieuwe verbindingen te leggen en kennis begrijpelijk te maken voor een brede doelgroep. Op een leuke manier en zonder met het vingertje te wijzen. Daarom ontwikkel ik goed onderbouwde, visuele concepten om mensen zelf te laten nadenken over gezonde voeding. Dát is mijn roeping, die verandering wil ik op gang brengen.
Wat betekent de naam Voedselapotheek voor jou?
De apotheek is van oudsher een plek waar je naartoe ging om spullen te halen voor je gezondheid. Vroeger waren dat voedingsmiddelen, kruiden en adviezen – tegenwoordig voornamelijk pillen. Met het toenemende aantal welvaartsziekten is het tijd voor actie. Voorkomen is immers beter dan genezen. Door de kennis en kracht van de zorg- en foodsector te koppelen aan ziektepreventie, creëren we samen een gezond voedsellandschap.
Ongezond eten leidt tot tien procent van de totale jaarlijkse sterfte in Nederland.
Voorlichting is niet genoeg, voor echte gedragsverandering is actie nodig. Als creatieve denkers en concrete ontwerpers leggen wij nieuwe verbindingen – tussen mensen en plekken – die uitnodigen tot ander gedrag. Wij luisteren naar de belangen en emoties van de doelgroep en nemen deze mee in het ontwerpproces. Door samen te ontwikkelen én vooral ook door samen te doen.
Wat een mooi concept vind je niet? Voor een goed advies en begeleiding in het juist gebruik van medicatie ga je naar de apotheek. Morgen deel ik één van de projecten van de Voedselapotheek. Heb jij ook iets moois, interessants leuk om te delen met onze collega’s? Neem dan contact op. Meer nieuws of andere leuke items kun je lezen via onze nieuwsbrief of de socials.
Bron: Voedselapotheek, MVO, Apotheek Orion